مشاوره کودک و نوجوان
07
دسامبر

مشاوره كودك و نوجوان | ندای امید

فهرست

مشاوره کودک و نوجوان

مشاوره-کودک-و-نوجوانوالدین در بدو تولد فرزند باید مسئولیت تربیت وی را بر عهده داشته باشند. در صورت نداشتن آموزش های لازم، باید با مراجعه به مراکز مشاوره کودک و نوجوان آموزشهای مورد نیاز را فرا گیرند.

تا بتوانند به درستی فرزندشان را در مسیر درست، تربیت کنند و در دوره های رشد فرزندشان، موارد لازم و مرتبط با سنشان را به آن ها آموزش داده و بر آنها کنترل داشته باشند.

در صورت بروز اختلال باید در اسرع وقت به مشاوره مراجعه نمایند. تا مشکلات پیش آمده را برطرف کنند، این مشکلات در صورتی که رفع نشوند ممکن است در کودک نهادینه شده و در آینده برای وی و خانواده اش مشکل به وجود آورد. لذا مراجعه به مراکز جهت دیدن آموزشهای لازم ضروری می باشد.

دوران یادگیری و مهارت آموزی

دوران کودکی، دوران یادگیری و مهارت آموزی است. لذا با در پیش گرفتن روش صحیح درمانی سلامت روانی کودک را در نظر داشته باشید و با این دیدگاه به تربیت فرزند بپردازید. با این کار می‌توانید وی را برای دوره نوجوانی آماده سازید.

مشاوره کودک و نوجوان می تواند از این منظر دارای اهمیت باشد که خواسته های کودک و نوجوان در هر سنی ممکن است بسیار متفاوت باشد. داشتن تفاوت های فراوان با آنچه که پدر و مادر انتظار آن را دارند هم خوانی نداشته باشد.

لذا کمک گرفتن از یک متخصص می تواند در این زمینه، بسیار این تفاوت ها را به هم نزدیک کند. در صورتی که رفتار یا مشکلی غیر طبیعی را برای مدت زمان طولانی در فرزندتان مشاهده کردید در اسرع وقت با روانشناس با تجربه مشورت کنید.

همچنین ممکن است رفتاری از نظر شما طبیعی به نظر برسد، و تکرار مداوم آن را پیگیری نکنید. اما در طول زمان آن رفتار، به آسیب های جبران ناپذیر تبدیل شود.

مشاوره تخصصی کودک و نوجوان

جلسات مشاوره کودک می تواند تنها با حضور کودک یا با حضور یکی از والدین و یا هر دو صورت گیرد. مشاور با ارائه راهکارهای درست و صحیح و نحوه آموزش فرزند توسط والدین، آن ها را از خطرات آینده مصون می دارد.

میزان اختلالات روانی وابستگی بسیاری به سن و جنسیت کودک دارند. هرچه سن وی بالاتر می رود اختلالات بیشتری وی را درگیر می کنند. در سنین پایین اختلالات میان پسران و در سنین بالاتر اختلالات میان دختران بالاتر می باشد.

گاهی ممکن است برای کودکان مشکلی پیش آید که به تنهایی قادر به حل آن نباشند. در این صورت باید به مشاور جهت ریشه یابی مشکل و رفع آن اقدام نمود. در صورت عدم رفع آن ممکن است بر روی رفتار و یا عملکرد کودک یا نوجوان شما تاثیر بگذارد.

با تشویق و حمایت از کودک می توان اعتماد به نفس را در وی تقویت کرد. در این صورت کودک یاد میگیرد که نقاط قوتش را پیدا کند و با طی روش درمانی صحیح با عادات سالم رفتاری دست پیدا کند.

مشاوره کودک نوعی از خدمات روانشناسی می باشد که به صورت اختصاصی توسط مشاوره کودک و نوجوان ارائه می شود. در این نوع خدمات درمانگر سعی می کند با استفاده از به کارگیری یک بازی و یا طرح هنری که کودک به آن علاقه نشان می دهد، احساسات واقعی کودک را درک کند.

بهترین مشاوره کودک و نوجوان

تشویق کودک برای ابراز احساسات و دریافت نشانه های رفتاری کودک می تواند در درک مشکلات احتمالی وی موثر باشد. در آموزشها می توان به کودک کمک کرد که با احساساتش بیشتر سازگار شود. هم چنین می‌توان مهارت های کنترل احساسات لازم را به وی آموزش داد تا بتواند تصمیمات درستی را اتخاذ نماید.

پیشبرد راهبردهای پیشگیری و مداخله مناسب رشدی برای مشاوره کودکان و نوجوانان؛

ارائه فعالیت های توسعه حرفه ای برای بهبود آموزش مشاورانی که با کودکان و نوجوانان کار می کنند و دریافت مطالب آموزشی با هدف ارتقای استانداردهای تمرین در زمینه مشاوره، روان درمانی و بهداشت روان توسط روانشناسان ندای امید بهره مند بشوید.

چه زمانی می توانیم بگوییم که کودکمان بیش فعال است

کودکان بیش فعال در حقیقت وارث های ناخواسته اختلالات ژنتیکی در نسل های قبل از خود هستند. در گذشته قطعا کودکانی با این اختلال در بسیاری از خانواده ها به دنیا آمده اند اما به خاطر نبود آگاهی و دانش کافی اقدامی برای درمان آن ها صورت نگرفته است. اما امروزه با تغییر سبک زندگی و البته بالا رفتن سطح آگاهی و شناخت والدین این کودکان به راحتی شناسایی و درمان خواهند شد.

واژه بیش فعال به چه معنا است؟

انواع-بیش-فعالی-در-کودکان

بیش فعال بودن نوعی اختلال است که گاهی به آن ADHD هم گفته می شود. این مشکل در میان کودکان شیوع نسبتا بالایی دارد به طوری که هشت تا ده درصد کودکان با آن درگیر خواهند بود. اما اگر بخواهیم از لحاظ علمی آن را تعریف کنیم باید گفت که در جلوی مغز انسان هورمونی به نام دفامین یا آدرنالین ترشح می شود.

اگر این هورمون بنا به هر دلیلی کم تر از حد معمول ترشح شود باعث به وجود آمدن یک سری ناراحتی و اختلال در رفتار کودکان خواهد شد که در اصطلاح به آن عارضه ADHD می گویند.

علائم بیش فعال بودن در کودکان

با کمی دقت و توجه به نوع رفتاری که کودکان از خود به نمایش می گذارند به راحتی می توان علائم این ناراحتی و عارضه را در آن ها را تشخیص داد. لازم است همه پدر و مادرهایی که فرزندان خردسال دارند از نشانه ها و علائم این بیماری اطلاعاتی را کسب کنند تا در صورت مشاهده آن ها نسبت به درمان فرزند خود اقدامات لازم را انجام بدهند. این علایم شامل:

1: عدم خستگی در کودکان. یعنی کودکی که دچار این اختلال است به هیچ عنوان خسته نخواهد شد.

2: داشتن انرژی بالا در این کودکان یا در اصطلاح پر انرژی بودن

3: دارای تحرک بیش از حد. به این صورت که این کودکان به هیچ عنوان در یک جا و مکان بند نخواهند شد و مدام در حال حرکت و جست و خیز می باشند.

4: نداشتن تمرکز کافی برای یادگیری دروس مدرسه

5: کودکانی که دچار این اختلال می باشند به هیچ عنوان در کلاس درس نمی توانند بنشینند و به معلم خود توجهی ندارند و مدام باعث ایجاد سروصدا خواهند شد.

6: در برقراری ارتباط با افراد دیگر به خصوص همسالان شان دچار مشکلی جدی خواهند شد.

7: داشتن حالت لجبازی به این معنی سر هر موضوعی لجبازی خواهند کرد.

8: نداشتن خواب کافی. به زبان ساده تر ایجاد اختلالات خواب در این کودکان

از چه راهی تشخیص دهیم که کودک ما بیش فعال است؟

بیش فعال بودن به معنی شلوغ بودن نیست. این مهم ترین مسئله ای است که والدین باید به آن آگاه باشند. کودکانی هستند که هیچ گونه اختلالی در این باره در آن ها دیدن نمی شود در حالی که به شدت شلوغ و پر انرژی هستند.

برای تشخیص کودکانی که دارای اختلالات ذکر شده هستند باید یک نکته اساسی را در نظر گرفت و آن این است که مشخصه اصلی این کودکان نداشتن تمرکز کافی است به صورتی که از لحاظ ارتباطی با سایر افراد دچار مشکل خواهند شد و به راحتی نمی توانند با معلم و همسالان و همکلاسی های خود تعامل داشته باشند.

در چه سنی بیش فعال بودن کودکان را می توان تشخیص داد؟

اغلب تشخیص این عارضه در سنین کمتر از 7 سال برای والدین اندکی مشکل است. اما یک متخصص روانشناس به راحتی می تواند آن را تشخیص دهد. در بعضی موارد این ناراحتی در کودکان یک ساله هم قابل دیدن است به طوری که این کودکان گریه های بی دلیل زیادی دارند و همچنین در طول شبانه روز بیشتر از چند ساعت محدود نمی توانند بخوابند.

علت بیش فعال بودن کودکان چیست؟

در 50 تا 60 درصد افراد عوامل ژنتیکی باعث به وجود آمدن این اختلال در کودکان می شود که از طریق افراد خانواده به کودک به ارث خواهد رسید. اما عوامل دیگری هم در به وجود آمدن این ناراحتی می توانند دخیل باشند از جمله:

1: استرس و اضطراب بیش از حد مادر در دوران بارداری
2: تغذیه ی نامناسب مادر در دوران بارداری
3: مصرف مشروبات الکلی و سیگار کشیدن مادر
4: مسموم شدن و خونریزی های شدید مادر
5: وارد آمدن ضربه های شدید بعد از بارداری
6: مبتلا شدن به بیماری بعد از بارداری

نقش والدین در بیش فعالی کودکان

این تصور که والدین باعث به وجود آمدن بیش فعالی در کودکان خواهد شد اشتباه است. مهم ترین نقش والدین در ایجاد این اختلال در کودکان خود، انتقال ژنتیکی آن است. هرچند در مواردی که در بالا ذکر شد پدر و مادرها نقشی اساسی خواهند داشت اما این موارد فقط می توانند تا اندازه ای دخیل باشند.

علت اصلی بحث ارثی بودن این ناراحتی است. اما نکته مهم و اساسی این است والدین در تشدید و یا کم شدن علائم این ناراحتی در کودکان نقش بسزایی دارند. به همین دلیل باید آموزش های لازم را در خصوص برخورد با کودک خود بیاموزند.

بیش فعال بودن کودکان

 

درمان کودکان بیش فعال

چون این ناراحتی به علت ترشح کم هورمون در مغز ایجاد می شود. بنابراین مهم ترین راه درمان آن استفاده از دارو است. استفاده از دارو به شدت و ضعف علائم این بیماری در کودکان بستگی دارد.

راه های درمان کودکان بیش فعال

برای درمان کودکان بیش فعال شاید استفاده از دارو مهم ترین و بهترین راه باشد اما تنها راه نیست. بلکه راهکارهای دیگری هم وجود دارند که به شرح زیر می باشند.

۱: استفاده از تکنیک زمان سبز. این روش برای گذراندن اوقات فراغت کودکان مبتلا به این عارضه است.

۲: تغذیه مناسب، میان وعده مناسب و اصلاح کردن زمان و مدت خواب کودک

۳: به کارگیری تکنیک رفتار درمانی برای برخورد با رفتارهای مثبت و منفی کودک. به این صورت که برای رفتارهای خوب کودک پاداشت و برای رفتارهای منفی او تنبیه های سبک را در نظر بگیرید.

۴: دادن اعتماد به نفس به این کودکان و آموزش رفتارهای تعاملی به آن ها

۵: مصرف داروهای محرک و تحریک کننده برای درمان اختلال بی توجهی و نداشتن تمرکز در کودکان مبتلا به این عارضه مانند: ریتالین و آدرال

برای کمک به کودکانی که دچار این عارضه و اختلال می باشند باید با روان شناسان و روآن پزشکانی با تجربه که سال ها در این زمینه تحصیل و تحقیق کرده اند مشورت کرد. مرکز مشاوره و روانشناسی ندای امید آماده هرگونه مشاوره به والدین عزیز درباره اختلالات رفتاری کودکان بخصوص عارضه بیش فعالی است.

مشاوره کودک

در جلسات مشاوره ممکن است درمانگر لازم باشد تا والدین را در مورد آموزش های لازم آگاه سازد و راهنمایی کند. لذا یادگیری روش های تربیتی توسط والدین نیز بسیار حائز اهمیت می باشند.
از لحظه تولد فرزند نحوه برخورد با نوزاد و کودک می تواند بسیار اهمیت داشته باشد. ممکن است والدین در برخورد با کودک نیز با چالش روبرو باشند.

روشهای درست فرزند پروری

لذا یاری جستن از مشاور کودک برای یادگیری روشهای درست فرزند پروری می تواند نقش به سزایی در تربیت صحیح فرزند را ایفا کند. آگاهی از رشد نیازهای کودک می تواند به تشخیص درست و سلامت روان کودک کمک شایانی کند. بنابراین اگر کودک نمی تواند در سن پایین از خدمات مشاوره بهره مند باشد. لازم است که والدین این امر را بر عهده بگیرند و با روش های درست فرزند را در این امر یاری نمایند.

کودکان نیز ممکن است مشکلات روانی همانند بزرگسالان را تجربه نمایند. البته ممکن است علائم بروز مشکل با بزرگسالان فرق کند. مثلا کودکی که از اختلالات روحی مانند افسردگی رنج می برد امکان دارد به جای اینکه ساکت و گوشه گیر باشد، علائم را به صورت مشکلات رفتاری و یا برون ریزی هیجانی بروز دهد.در هر صورت باید به متخصص این زمینه مراجعه کرد و مشکلات را با وی در میان گذاشت.

مشاوره کودک

نقش مشاوره کودک و نوجوان در آینده ی فرزندان

نقش مشاوره در آینده فرزندان بسیار پررنگ می باشد. می توانید با بهره گیری از متخصصی که در زمینه مشاوره کودک و نوجوان دارای تجربه فراوانی می باشد. فرزندان خود را به گونه ای بار بیاورید که در آینده افرادی با اعتماد به نفس بالا، دارای احساس مسئولیت، دارای انگیزه، علاقمند به تحصیل و کار باشند و بتوانند با پشتکار قوی به رویاهای خود دست یابند.

امروزه با توجه به شرایط جامعه و الزام اینکه پدر و مادر برای کار در روز در بیرون از خانه مشغول می باشند. این دلیل باعث شده که والدین فرصت لازم و کافی را برای تربیت فرزند خود نداشته باشند. از طرف دیگر فراهم کردن تمام امکانات برای وی باعث شده که کمبودی نداشته باشد، و در نتیجه آن نیز انگیزه ای برای تحصیل و کار نداشته باشد.

این کار می تواند تهدیدی برای فرزندان شما در جامعه امروزی باشد. لذا با بهره گیری از خدمات مشاوره کودک و نوجوان این تهدیدات را شناسایی کرده و از روی دادن آن ها جلوگیری نمایید.
یادآوری این نکته که فرزندان همواره از پدر و مادر تقلید می کنند امری است که مشاورین به والدین متذکر می شوند.

مراحل رشد کودک و نیازهای آن

بنابراین مراحل رشد کودک و نیازهای مربوط به هر دوره سنی را به والدین یادآوری می نمایند. بنابراین والدین باید مراقب تمام رفتارهای خود باشند تا اینکه الگوی رفتاری مناسب برای فرزند خود باشند و راهکارهای مناسب برای تربیت فرزند خود را به کار گیرند.

هم چنین والدین می‌توانند با انتخاب وسایل سرگرمی برای فرزندان خود از جمله اسباب بازی و کارهای که نیاز به خلاقیت دارند، و با تشویق کردن آن ها اعتماد به نفس آن ها را افزایش دهند.
در هنگام صحبت کردن با فرزند خود سعی کنید که از جملات ساده استفاده نمایید.

هم چنین با آرامش با وی صحبت کنید و احساس درونیتان را با وی در میان بگذارید. کودک خود را در منگنه قرار ندهید تا دچار استرس و نگرانی نشود.

مشاوره نوجوان

نوجوان عبارت است از حد فاصل میان کودکی و بزرگسالی، در این دوره تغییرات زیادی در فرد رخ می‌دهد. از تغییر هورمون ها تا افزایش تسلط بر پیچیدگی های درسی می توان برای این دوره بر شمرد. تغییرات زیادی در این سن در فرد رخ می دهد از جمله تغییراتی مانند:

افزایش رفتار جنسی، افزایش خطر پذیری و تمایل به سمت هم سن و سالان به جای دلبستگی به خانواده، خطراتی که اگر به موقع کنترل نشوند می توانند آینده پر تنشی را برای وی فراهم کنند. متخصص به کمک وی در شناسایی نگرانی‌هایی که ممکن است از لحاظ رفتاری و اجتماعی بر وی تاثیر بگذارند، بر می آید و برای رفع آن ها چاره‌اندیشی می کند.

درمانگر بیشتر روی مسائلی که در این دوره از رشد خود را نشان می دهند تمرکز می‌کند. در دوره درمان و مشاوره کودک و نوجوان، درمانگر مسائلی که باعث اختلالات فرد در رابطه اجتماعی و رفتاری شده است را کشف کرده و با دادن راه حل های درست و کارا وی را درمان می کند.

آگاهی از مراحل رشد نوجوانان برای پدر و مادر بسیار حائز اهمیت می باشد، به دلیل اینکه در صورتی که بدانیم فرد در چه مرحله ای از رشد قرار دارد میتوانیم هنجارها و ناهنجاری های آن را تشخیص دهیم و در صورتی که دچار اختلال شده باشد راحت تر تشخیص داده می شود و به تبع آن درمان آن نیز آسان تر می باشد.

دوره های نوجوانی را به سه قسمت زیر تقسیم بندی می کنیم

نوجواناوایل نوجوانی: مرحله ای است که بزرگترین تغییرات جسمی، روحی و روانی در وی شکل می‌گیرد. دورانی که بیشتر دوست دارند با دوستانشان وقت بگذرانند و کمتر تحت نظر خانواده باشند.

اواسط نوجوانی: وجود تعارضات با والدین و تلاش برای مستقل شدن در این دوران بسیار زیاد می باشد.

اواخر نوجوانی: در این دوران علاقه به موسیقی و فعالیت های ورزشی و هنری خود را نشان می دهند، و نوجوان تا حدی رفتار سازگاری پیدا کرده است.

 

 

 

چرا بعضی از کودکان و نوجوانان به درمان نیاز دارند؟

کودکان و نوجوانان گاهی دچار مشکلاتی می شوند که به تنهایی قادر به حل آن نیستند. یا زمانی عملکرد رفتاری، تفکر و روان آنها دچار تغییرات منفی می شود. گاهی تلاش خانواده نیز نتیجه بخش نیست و نمی توانند مشکلات فرد را برطرف نمایند.

در این صورت مراجعه به کلینیک مشاوره کودک و نوجوان و با کمک گرفتن از متخصصان این حوزه می توان مشکل را ریشه یابی کرد. با توجه به مشکل نیز راه های درمان آن را در پیش گرفت. در کودکان و نوجوانان همانند بزرگسالان ممکن است مشکلاتی پیش آیند که روان فرزند شما را درگیر نمایند. و گستره وسیعی از مشکلات می تواند آن ها را درگیر نماید. موارد زیر از جمله این مشکلات می باشند.

زورگویی
طلاق و جدایی میان والدین
تجربه حادثه های تلخ
سوء استفاده های جنسی، عاطفی و فیزیکی
بی توجهی به فرزند
اختلالات مربوط به پرخوری و یا بی اشتهایی
اختلالات مربوط به یادگیری
اختلالات مربوط به بیش فعالی و یا اختلال اوتیسم
اختلالات روانی مانند فوبیا، استرس، اضطراب، افسردگی
اعتیاد یا مصرف مواد مخدر در خانواده

هدف اصلی از مشاوره کودک و نوجوان رفع مشکل و تمرکز بر آینده فرد می باشد.

برای رفع این مشکل جلساتی برگزار می شود که به تشخیص درمانگر می تواند تنها با فرزند شما و یا به همراه یکی از والدین و یا همراه با هردوی آنها جلسات پیش بروند. و در پروسه درمان مواردی مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرند. برخی از این موارد در ادامه آورده شده اند.

ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس
تحریک رشد طبیعی و سالم
ایجاد روابط عاطفی مناسب
کمک به بهبود مهارت های ارتباطی کودک

با توجه به مرحله رشد کودک و سن وی انجام درمان های مناسب باید برای وی انتخاب شوند در غیر این صورت ممکن است نتیجه لازم را نداشته باشند. لذا مراجعه به یک متخصص با تجربه بسیار اهمیت دارد.

مشاور کودک و نوجوان در شمال تهران

مشاور کودک و نوجوان در شمال تهران با گذراندن تحصیلات مناسب و به دست آوردن تجربه های فراوان، می توانند شما را در پیدا کردن مشکل فرزندتان و راهنمایی های درست شما را یاری نمایند. در صورت مشاهده علائمی که نشان از اختلالات کودک باشد بهتر است به متخصص مراجعه نمایید و راهنمایی های لازم را از ایشان فرا بگیرید.

یا حتی ممکن است والدین با وجود اختلالات آشنایی نداشته باشند. در این صورت می توانند با مراجعه به مشاور و فراگیری مواردی که اختلال به حساب می آیند، در شناسایی و یا عدم وجود آن ها در کودک خود اطمینان حاصل نمایند.

ممکن است افرادی بر روی کودک خود حساس شده باشند و در حالی که اختلالی ندارد که نیاز به درمان داشته باشد ولی والدین در وجود آن شک داشته باشند. بنابراین مراجعه به کارشناس متخصص می تواند بسیار راه گشا و کارساز باشد. در هر صورت بسیار مفید می باشد که حداقل یک جلسه با متخصص مشورت نمایید تا انواع اختلالات را شناسایی و راه های درمان آن ها را فرا گیرید.

سلامت روانی در کودکان

داشتن سلامت روان در کودکان بسیار مهم می باشد. بروز علائم در آن ها نسبت به بزرگسالان متفاوت است. لذا درک و فهم مشکلات آن ها نیازمند تخصص در آن زمینه می باشد. گاهی پدر و مادر قادر به تشخیص مشکلات آن ها نمی باشند.

در این شرایط مراجعه به یک فرد مشاور که در زمینه مشاوره کودک و خانواده دارای تحصیل و تجربه می باشد لازم و ضروری است. با این کار می توان از تثبیت مشکلات در کودک جلوگیری کرد تا در بزرگسالی برای وی مشکل به وجود نیاورند.

مشاوره در این سن نه تنها برای رفع مشکلات بلکه به منظور راهنمایی و رفع مشکلات در آینده نیز بسیار موثر می‌باشد. یافتن بهترین مشاور کودک و نوجوان در تهران چالشی برای والدین می باشد. یافتن مشاوری که دارای تجربه و تخصص کافی و مناسب باشد می تواند کمک فراوانی در حل مشکلات بکند.

روانشناسی کودک و نوجوان چگونه انجام می شود

قبل از همه چیز اختلالات کودک را شناسایی نمایید. با مراجعه به مشاور و بررسی وضعیت وی ابتدا مطمئن شوید که فرزندتان دارای اختلالی است که نیاز به درمان دارد. در این صورت با مراجعه به متخصص می توانید مشکل را ریشه یابی کنید و در جهت درمان مشکل برآیید. چند مورد از درمان های شناخته شده در حوزه روانشناسی را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

درمان فردی کودکان

این نوع درمان با توجه به سن فرد از طریق آموزش درمانی متناسب با علائم رویت شده در فرد پیگیری می شود. هرچه سن کودک کمتر باشد نیاز به مشارکت اعضای خانواده بیشتر می باشد. در درمان کودکان در صورت نیاز ممکن است که نیاز به مصرف دارو نیز باشد.

خانواده درمانی

در این شیوه از درمان ممکن است نیاز باشد تعدادی از خانواده و یا همگی آن‌ها به عنوان خانواده درمانی، نیاز باشد که تحت درمان قرار گیرند. با توجه به نقش اساسی والدین در تربیت فرزند ممکن است که رفتارهای نامناسب بر روی شکل گیری رفتار منفی کودک تاثیر گذاشته باشد.

آموزش فرزند پروری به صورت گروهی

پس از تولد فرزند والدین می توانند با کمک گرفتن از یک متخصص در حوزه مشاوره کودک و نوجوان آموزش های لازم و ضروری را فرا گیرند. در این صورت است که می توانند به بهترین شکل ممکن راه رشد فرزند خود را بپیمایند.

بازی درمانی

بازی درمانی روشی است که کودک می تواند به وسیله آن احساسات و هیجانات خود را بیان نماید. به دلیل اینکه کودکان قادر به بیان احساسات و هیجانات خود نیستند. لذا با انجام یک بازی، کودک می تواند به جای سرکوب احساسات و هیجانات خود، آن ها را در قالب بازی بروز دهد.

نوروفیدبک

نوعی درمان جدید برای بهبود اختلالات روانپزشکی است. در واقع نوعی بیوفیدبک می‌باشد که در آن عملکرد مغز به صورت لحظه ای بر روی صفحه نمایش، نشان داده می شود. در نتیجه برای اندازه گیری و ارزیابی فعالیت های مغزی مورد استفاده قرار می گیرد.

کلینیک مشاوره کودک و نوجوان

انتخاب یک مرکز مشاوره خوب می تواند شما را در رسیدن به نتیجه دلخواهتان یاری نماید. یک مرکز مشاوره کودک و نوجوان باید علاوه بر اینکه دارای متخصصین با تجربه و ماهر باشد. نیاز به یک محیط آرام و صمیمی نیز دارد. محیطی که افراد در آن بتوانند احساسات و واقعیات درونی خود را بروز دهند.

تا درمانگر بتواند اختلالات را ریشه یابی کند و در رسیدن به نتیجه دلخواه پیشنهادات و درمان های لازم را ارائه نماید. لذا محیطی که دارای این شرایط باشد می تواند مرکزی برای مشاوره و رفع مشکلات باشد. هم چنین یکی دیگر از فاکتورهای مهم بهره مندی مرکز از تجهیزات مدرن و به روز و استفاده از راهکارهای نوین می باشد.

برگزاری کارگاه های مشاوره

برگزاری کارگاه های مشاوره در سطوح مختلف نیز می تواند یکی از نشانه‌های یک مرکز مشاوره خوب و کارا باشد. البته برعکس این قضیه هم می تواند صادق باشد. یعنی با انتخاب یک مرکز نامناسب و ارائه راهکارهای نادرست باعث گسترده تر شدن و پیچیده تر شدن مشکلتان شود.
رفتن به مرکز مشاوره به تابویی تبدیل شده است.

به دلیل اینکه هر کسی که به مرکز مشاوره مراجعه می‌کند، برچسب روانی به او می چسبانند. به این دلیل در بسیاری از موارد از رفتن نزد مشاور خودداری می شود. با این حال انسان در موارد زیادی اعم از ازدواج، خانواده و مسائل مربوط به کودک به مرکز مشاوره مراجعه می کنند. تا از دیدگاه های متخصصان بهره مند شوند.

در برخی موارد انسان در ذهن خود برای رسیدن به جواب مسائل به بن بست می رسد، و قادر به تصمیم گیری نمی باشد. در این صورت می توانند با کمک روانشناس به بهترین نتیجه برسند.

ندای-امید

بهترین روانشناس کودک و نوجوان

دکتر روانشناس فردی است که در رشته روانشناسی تحصیل کرده و پس از آن مطالعات خود را به سمت کودک و نوجوان سوق داده است. گذراندن دوره های مرتبط با کودک و نوجوان و داشتن دکترا یا کارشناسی ارشد مربوط به رشته روانشناسی از الزامات یک دکتر روانشناس می باشد.

بهترین روانشناسان معمولا ابتدا سعی در درمان کودک و نوجوان بدون استفاده از دارو را دارند و تمام سعی خود را به کار می گیرند که مراحل درمان بدون استفاده از دارو باشد. رویکرد اصلی خود را بر پایه روان درمانی قرار می دهند. همچنین استفاده از دستگاه های مدرن و به روز را در درمان های خود به کار می گیرند.

در این میان افرادی مراجعه می کنند که در مقابل درمان مقاومت می کنند. در این صورت با تشکیل کمیسیون های فوق تخصصی روانپزشکی و مشورت با سایر متخصصان در این حوزه سعی در کشف و راه حل مناسب برای این افراد می کنند.

بهترین روش های درمان برای کودک و نوجوان

یکی از بهترین روش های درمان و استفاده متخصصین از این روش ها کمک گرفتن از والدین و فیدبک از آن ها می باشد. این امر در درمان فرزندان می تواند بسیار مهم می باشد. می توانید با کمک گرفتن از متخصصان این حوزه در این راه و تربیت درست فرزندان گام های بلندی بردارید. تا برای آینده فرزندانتان و قوی کردن آن ها بسیار مفید واقع شوید.

روانشناس نیز باید جلسات را به گونه ای تنظیم کند که برای کودک خسته کننده نباشد تا میزان تاثیرگذاری آن کاهش نیابد. مثلا یکی از راهکارهایی که به کار میبرند استفاده از بازی درمانی می‌باشد.

درمانگر باید علاقمند به کارش باشد و از ارتباط با کودکان و بازی با آنها لذت ببرد. در غیر این صورت نمی تواند درمانگر خوبی باشد. داشتن صبر و حوصله نیز در این کار بسیار اهمیت دارد و در رسیدن به نتیجه مورد نظر می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

چه زمانی باید به روانشناس کودک مراجعه کنیم

گاهی اوقات پیش می آید که برای بازگشت به زندگی طبیعی نیاز به کمک به افراد دیگر می باشد. در ادامه به چند مورد از زمان های مراجعه به متخصص اشاره کرده ایم.

افت عملکرد تحصیلی

افت عملکرد یکی از نشانه های رایج در افراد می باشد. که این ضعف می تواند از نشانه های مشکلات عاطفی می باشد.

بروز تغییراتی در اشتها و خواب

مشکلات روان ممکن است تاثیرات عمیقی بر روی اشتها و خواب بگذارد. احساسات منفی می تواند باعث تغییر روال خواب و اشتها شود.

بروز مشکل در ایجاد روابط و حفظ رابطه ها

احساس عدم امنیت و دوری از نزدیکان و یا تکیه بیش از حد به دیگران می تواند باعث بروز مشکلات روانی باشد.

تجربه ضربه روانی

ضربه های روانی از قبیل سوء استفاده جسمی، روانی و جنسی می توانند باعث بروز مشکلات روانی باشند. نیاز به مشورت در این موارد می تواند بسیار مفید باشد.

بی اعتنایی به فعالیت هایی که در گذشته لذت بخش بوده اند:دست و پنجه نرم کردن با مشکلات روانی و عاطفی باعث احساس دورافتادگی سردرگمی فرد می شود. در نتیجه آن فعالیت هایی که در گذشته برایش لذت بخش بوده اند. اکنون برایش جذابیتی ندارند.

روانشناس-کودکسردرگمی

در صورتی که در روابط هایتان دچار مشکل شده اید و نمی توانید مانند گذشته برای خود و دیگران مفید باشید

بروز مشکلات جسمی

سلامت جسمانی ارتباط مستقیم با سلامت روانی دارد لذا در صورت بروز مشکل جسمی می تواند بر روی سلامت روان شما تاثیر گذار باشد.

روی آوردن به اعتیاد

مصرف مواد مخدر برای تاثیر گذاری بر مغز به عنوان جایزه و یا پاداش در برخورد با مشکلات روانی و عاطفی یکی از راهکارهای نادرست می باشد.

مشکلات-رفتاری-کودک-و-نوجوان

تعداد جلسات مشاوره کودک و نوجوان

دوره درمان به موارد زیادی بستگی دارد از جمله آنها می توان به پیچیدگی مشکل و میزان درمان پذیری کودک اشاره کرد. هم چنین روش درمان نیز در طول درمان می تواند موثر باشد. در بیشتر مواقع درمانگر به مدت چند ماه و هر هفته یک روز، جلسات را برگزار میکند تا از روند درمان اطمینان پیدا کند. یکی دیگر از مواردی که در طول درمان تاثیر دارند نوع مشکل می باشد.

برخی از مشکلات روند درمان کوتاهتری دارند و برخی از آن ها نیز روند درمان طولانی تر دارند. به عنوان مثال آموزش مهارت های زندگی ممکن است حدود 6 جلسه برای آن کافی باشد در صورتی که مشکلی مانند بیش فعالی به جلسات بیشتری نیاز داشته باشد.

یکی دیگر از مسائل تاثیر گذار که بسیار از خانواده ها از آن چشم پوشی می کنند، داشتن مراجعه منظم تا رفع مشکل می باشد. در صورتی که مراجعات نامنظم باشند می توانند در نتیجه بخش بودن تاثیر منفی بگذارند و تعداد جلسات و زمانی آن ها را طولانی تر کنند. لذا بسیار مهم است که به صورت منظم در جلسات شرکت نمایید.

تشخیص تعداد جلسات توسط مشاور

در صورت مراجعه پس از جلسه اول معمولا مشاور می تواند تشخیص دهد که چند جلسه برای رفع مشکل لازم می باشد. که معمول آن در حدود 6 تا 8 جلسه می باشد. در صورتی که مشکل پیچیده تر و کودک درمان پذیری سخت تری داشته باشد ممکن است تعداد جلسات بیشتر نیز باشد و یا در صورتی که کودک درمان پذیر راحتی داشته باشد شاید به تعداد جلسات کمتری نیاز داشته باشد.

در هر صورت برای تشخیص تعداد جلسات لازم باید به کلینیک مشاوره کودک و نوجوان مراجعه کرد و با متخصص کودک مشاوره ای انجام شود و کودک را ارزیابی نماید. در غیر این صورت تعیین تعداد جلسات امکان پذیر نمی باشد.

مشکلات رفتاری کودک و نوجوان کدامند

اختلالات رفتاری کودک و نوجوان در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. در ادامه به بررسی این دسته بندی ها می پردازیم.

 لجبازی

کودک به صورت خصمانه و یا انتقام جویانه سعی در مخالفت و نافرمانی با اطرافیان به خصوص والدین دارد، از نشانه های این اختلال جرو بحث زیاد با بزرگسالان می باشد.

اختلال سلوک

حالت شدید در اختلال لجبازی می باشد. دعوا و لجبازی و دزدی که ممکن است دردسرهای گران تری برای خانواده و اطرافیان داشته باشد.

بیش فعالی

در این حالت کودک نمی تواند تمرکز کند و یا ممکن است نتواند به یاد آورد که باید چه کاری را انجام دهد.

اختلال تیک

داشتن تیک های عصبی و رفتاری در فرد به صورت ناخودآگاه در کودک رخ می‌دهند و نمی تواند در مقابل انجام آن ها بایستد. شاید بتواند آن ها را به تاخیر بیاندازد.

اوتیسم

یکی از نشانه های این بیماری انزوای اجتماعی می باشد. عقب ماندگی ذهنی و یا نقایص زبانی نیز می توانند از نشانه های این بیماری باشند.

انواع فوبیا

در این نوع اختلال افراد از یک شرایط خاص و چیزی ترس دائمی دارند.

آتش افروزی

درست کردن آتش و مشکل می تواند یکی دیگر از انواع اختلال ها باشد که با این کار کودک احساس تسکین می کند.

عادت به دزدی

در این حالت کودک عادت پیدا کرده که وسایل افراد دیگر را بردارد حتی اگر برایش کاربردی نداشته باشند.

خجالتی بودن کودک

از انجام کارهایی که احتمال خطر دارند گریزانند و با صداری آرامی سخن می گویند.

آب زیر کاه بودن

برای فراهم آوردن تنبیه دوستانش از آن ها بدگویی می کند.

سوالات متداول

چگونه کودک خود را برای مشاوره آماده کنیم ؟

گاهی اوقات کودکان و نوجوان بدلیل مشکلاتی که دارن با والدین خود دچار تعارض هستن و این باعث میشود از رفتن به مشاوره امتناع کنند.بهتر است به انها بگویید که یک جلسه گزاشتید و قرار است شما بهمراه فرزندان در این ملاقات حضور داشته باشید تا بدین شکل بتوانید برای وقت مشاوره برنامه ریزی کنید.

آیا لازم است ما هم در جلسات مشاوره فرزندان مان شرکت کنیم ؟

برای جلسه اول بله حضور شما کمک خواهد کرد .

آیا کودکی که بیش از حد تحرک دارد مشکل دارد ؟

خیر ،چون کودک نیاز دارد که تحرک داشته باشد و بازی کند و این برای بعضی از والدین غیر قابل تحمل میباشد و فکر میکنن که کودک شان دچار مشکل است .

چرا افراد در نوجوانی پرخاشگر شده و دست به رفتارهای پرخطر میزنند؟

براساس تحقیقات انجام شده تغییرات هورمونی در دوران بلوغ بیشتر است و این باعث میشود تا نوجوانان پرخاشگر شده و رفتارهای پر خطر نشان بدهند.

برای دریافت مشاوره نوجوان باید به چه کسی مراجعه کنیم؟

در قدم اول به روانشناس مراجعه کنید ایشان بر اساس شرایط موجود روان درمانی را آغاز خواهند کرد.

آیا شما خدمات مشاوره کودک و نوجوان را بصورت آنلاین انجام میدهید؟

بله یکی از خدمات تخصصی کلینیک ندای امید مشاوره و روانشناسی بصورت آنلاین میباشد که توسط اساتید ما صورت میپذیرد.

 

 

4.8/5 - (44 امتیاز)