درمان بیش فعالی مرکز تهران درمان ADHD
01
نوامبر

درمان بیش فعالی مرکز تهران درمان ADHD

درمان بیش فعالی مرکز تهران درمان ADHD

آیا مرکز درمان ADHD کودکان در تهران می شناسید؟ یا به دنبال بهترین مرکز درمان adhd هستید؟ مراکز درمان بیش فعالی کودکان و بزرگسالان در شمال تهران چه کاری انجام می دهند؟ بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات در بین کودکان است که حدود هشت تا ده درصد کودکان به ADHD مبتلا هستند. بیش فعالی در پسران شایع تر از دختران می باشد که دلیل آن هنوز مشخص نیست. نشانه های بیش فعالی کودکان معمولا قبل از ورود آنان به مدرسه بروز می کند. همین موضوع ضرورت مراجعه به فوق تخصص ADHD کودکان را افزایش می دهد.

اولین نکته در مرکز درمان ADHD این است که آیا اساسا تشخیص کودک، ADHD می باشد یا خیر؟! به طور مثال یک کودک بیش فعال نباید هیچ گونه مشکل هوشی داشته باشد، یعنی اگر کودکی نشانه های بالینی ADHD را داشت، ولی از لحاظ هوشی نیز ضعیف بود، دیگر وی یک کودک ADHD محسوب نمی شود و درمان های معمول ADHD را نخواهد گرفت.

eeg-psychology-banner.jpg

لذا یکی از مهم ترین مواردی که در مرکز مشاوره و روانشناسی ندای امید قبل از هر گونه فرآیند درمانی انجام می شود، بعد از ارزیابی اولیه، تشخیص دقیق مشکل کودک از طریق انواع آزمون های شناختی، تست های هوشی و تست تخصصی ADHD می باشد و سپس تفسیر آنها توسط متخصص علوم شناختی و دکتری تخصصی روانشناسی شناختی و در مرحله بعدی، ارائه نتایج مکتوب آزمون ها و مشاوره به خانواده و نهایتا شروع برنامه درمانی می باشد.

انواع اختلال بیش فعالی – مرکز درمان بیش فعالی کودکان، متخصص ADHD

در طبقه بندی انواع اختلال بیش فعال و به تبع آن تقسیم بندی مراکز درمان ADHD در تهران اختلال adhd انواع مختلفی دارد.

اختلال ADHD در کودکان را می توان به سه نوع تفکیک کرد:

اختلال بیش فعالی نوع اول: در این نوع کودک ADHD فقط در توجه و تمرکز بر روی مسائل مختلف مشکل دارد.

اختلال ADHD نوع دوم: در نوع دوم از این اختلال در کودک ADHD جنب و جوش و پر تحرکی دیده می شود. یعنی این کودکان هم در توجه و تمرکز مشکل دارند و هم پر تحرک می باشند. این نوع از اختلال ADHD در فرزندان اول خانواده، پسران سه تا پنج ساله و دبستانی ها شایع تر می باشد.

اختلال بیش فعالی نوع سوم: این نوع اختلال در کودک ADHD معمولا از سه سالگی یعنی علائم ADHD در کودکان 3 ساله به بعد قابل تشخیص است. کودکان مبتلا به این نوع ADHD معمولا در دوران شیر خواری خود بیشتر دست ها و پاهای خود را حرکت می دهند و پر تحرک هستند، کمتر می خوابند، کم غذا هستند و زیاد گریه می کنند.

آیا درمان بیش فعالی با نوروفیدبک امکان پذیر است؟ نوروفیدبک در مراکز روانشناسی

امروزه بیش از هر زمان دیگری، برای درمان کودکان بیش فعال و کم توجه از نوروفیدبک استفاده می شود. بیش از ۷۵ درصد کودکان مبتلا به ADHD و کم توجهی به وسیله نورو فیدبک بهبودی می یابند. باید به خاطر داشت که نوروفیدبک در واقع نوعی یادگیری است، و مغز یاد می گیرد که چطور به تنظیم خود پرداخته و نقائص عملکرد خود را برطرف کند. مانند هر درمانی کامل کردن دوره درمان با نوروفیدبک بسیار مهم است و ناقص گذاشتن درمان سبب عود علائم می گردد. همچنان که رانندگی را یاد می گیریم و آن را فراموش نمی کنیم این یادگیری هم فراموش نمی شود. در حقیقت مغز مهارت جدیدی به دست آورده است.

برای داشتن یک درمان کامل علاوه بر رعایت ترتیب جلسات و کامل کردن آنها، همکاری خانواده و عمل به کلیه دستورات و راهنمایی درمانگر ضروری است. در نورو فیدبک به مغز آموزش خود تنظیمی داده می شود ، لذا هیچ گونه عوارض و خطری به دنبال ندارد.

علائم ADHD، علائم فیزیکی نظیر گوش درد یا استفراغ نیست بلکه بروز رفتارهای غیرعادی و اغراق‌آمیز است. نوع و شدت علائم در افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعال به میزان زیادی متفاوت و متغیر است. شدت علائم به میزان ناهنجاری در مغز، ابتلا به بیماری‌های مرتبط و محیط فرد و واکنش‌های وی نسبت به محیط بستگی دارد. همه علائم بی‌توجهی، ADHD، تکانشگری باید حداقل به مدت 6 هفته به اندازه‌ای باشد که با سطح رشد کودک ناسازگار و متناقض باشد.

بی‌توجهی 

  • غالباً قادر به حفظ تمرکز بر روی جزئیات نیستند یا نسبت به اشتباهات در کارهای کلاسی، امور شغلی یا فعالیت‌های دیگر بی‌توجه هستند.
  • غالباً در حفظ تمرکز خود در هنگام انجام وظایف با بازی مشکل دارند
  • غالباً وقتی با آنها صبحت می‌کنید به نظر می‌رسد که به شما توجهی ندارند.
  • غالباً نمی‌توانند از یک دستورالعمل پیروی کنند و تکالیف مدرسه، کارهای روزمره یا وظایف کاری خود را ناتمام می‌گذارند (نه به دلیل اختلال مخالفت جویی یا ناتوانی در درک دستورالعمل)
  • غالباً نمی‌توانند کارها و فعالیت‌های خود را مدیریت کنند
  • غالباً از انجام کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی مستمر دارند (مانند تکالیف مدرسه و منزل) سر باز می‌زنند.
  • غالباً فعالیت‌ها و وظایف خود را فراموش می‌کنند (مانند اسب بازی‌ها، تکالیف مدرسه، مداد، کتاب‌ها یا وسایل دیگر)
  • غالباً حواس آنها به راحتی با محرک‌های بیرونی پرت می‌شود.
  • غالباً انجام کارهای روزمره خود را فراموش می‌کنند.

عوامل که می توانند در بروز بیش فعالی موثر باشند!

  • سیگار کشیدن و یا مصرف الکل توسط مادر در دوران بار داری
  • مسمومیت با سرب حاصل از دود اتومبیل و آلودگی هوا
  • غذاهای آماده محتوی مواد افزودنی مثل شیرین کننده های مصنوعی و یا رنگ دهنده های خوراکی

خطرات ADHD برای کودک مبتلا چیست؟

در صورت بی توجهی و معالجه نشدن بیش فعالی، احتمال این که کودک در آینده به افسردگی مبتلا شود و یا در نوجوانی رفتارهای ضد اجتماعی مانند دزدی و دعوا داشته باشند زیاد است، در واقع این ها علائم ADHD در نوجوانان است. بنابراین به والدین توصیه می شود که حتما در دوران کودکی برای معالجه فرزند خود اقدام کنند.

سن تشخیص بیش فعالی در کودکان – تشخیص درمان بیش فعالی مرکز تهران

معمولا بیش فعالی از سه سالگی به بعد تشخیص داده می شود. اما کودکان مبتلا در دوره شیرخواری اکثرا پرتحرک هستند و دست ها و پاهای خود را زیاد حرکت می دهند. کم خواب، کم غذا هستند و زیاد گریه می کنند. برای تشخیص ADHD روانشناس باید فعالیت ها و علائم کودک را در طول ۶ ماه در نظر بگیرید. تا بتوانید با اطمینان بگویید کودک، ADHD است!

علائم بیش فعالی معمولا قبل از هفت سالگی مشخص می شوند. به این صورت که کودکی که دارای این نشانه هاست با رفتارهایش اطرافیان خود را در محیط های مختلفی مانند مدرسه یا خانه دچار مشکل می کند و حتی با گروه دوستان خود نیز به راحتی کنار نمی آید. قطعا در کلینیک های درمان بیش فعالی و بخصوص مرکز روانشناسی کودک ندای امید ، تشخیص توسط مصاحبه دقیق روانشناختی و همچنین تست تشخیص ADHD امکان پذیر است.

پیامدهای بیش فعالی در آینده کودک – لزوم درمان بیش فعالی

در صورت عدم معالجه و بی توجهی به کودک بیش فعال، احتمال اینکه این افراد در آینده بتلا به افسردگی شدید مبتلا شوند بسیار زیاد است یا در دوره نوجوانی و جوانی خود رفتار های ضد اجتماعی و حتی بزهکارانه از آنان دیده شود.

در دوران مدرسه ADHD در کودکان بیشتر مشکل آفرین می شود چرا که این کودکان در تمرکز و توجه مشکل دارند. تمرکز کافی برای گوش دادن به درس ندارند و مدام در فکر خیال خود می باشد و برای بیرون رفتن اجازه می خواهند. این بچه ها نمی توانند روی صندلی بنشینند و آرام و قرار ندارند. معمولا پر حرف هستند و مدام سر کلاس با دوستان خود حرف می زنند و به همین دلیل از لحاظ تحصیلی معمولا بسیار افت می کنند و با مشکل مواجه می شوند و پدر و مادر خود را نیز در خانه خسته می کنند.

والدین رفتار کودک خود را با دقت مورد بررسی قرار دهند و تنها در صورتی که نشانه و علائم ADHD را در مدتی طولانی در کودک خود مشاهده کردند و با یک متخصص مشاوره روانشناسی و متخصص درمان بیش فعالی مشورت کنند تا بتوانند دریابند که کودک شان اختلال ADHD را دارد یا نه؟ در غیر این صورت نمی توان به هر کودک پر تحرکی برچسب ADHD را زد.

درمان بیش فعالی کودکان و نقش والدین

کودکان بیش فعال معمولا به صورت تکانشی عمل می کنند و توانایی لازم برای برنامه ریزی و سازمان دهی کارهای خود را ندارند. برآورده کردن خواسته های این کودکان و کنترل و نظارت بر فعالیت های آن ها دغدغه بسیاری از والدین می باشد. مراقبین با ایفای مناسب نقش خود، حمایت ها و آموزش های لازم، نقش کلیدی در درمان کودکان بیش فعال بازی می کنند. قرص برای بچه های ADHD، برخی علائم را کاهش می دهد. اما برای درمان کودکان adhd درمان دارویی به همراه دریافت مشاوره کودک و اتخاذ سبک تربیتی متناسب با ویژگی های کودکان بیش فعال، آن ها را برای زندگی مستقل در بزرگسالی آماده خواهد کرد.

مرکز درمان بیش فعالی مرکز تهران

درمان بیش فعالی کودکان

مرکز مشاوره، روانشناسی و درمان ADHD کودکان ندای امید تخصصی ترین مرکز درمان بیش فعالی کودکان در تهران، شمال تهران و مرکز تهران، زیر نظر متخصصین روانشناسی و دکتری روانشناسی شناختی به تشخیص دقیق و درمان ADHD با رویکردی چندگانه و ترکیبی از درمان های موثر می پردازند. شما عزیزان می توانید همین حالا با ما در تماس باشید.

آیا روشی برای پیشگیری از ابتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان وجود دارد؟ 

روش مشخصی برای پیشگیری از ابتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی تاکنون شناخته نشده است. در حالی که برخی افراد اظهار داشته‌اند برخی رژیم‌های غذایی، آموزش یا روش‌های فرزندپروری یا روش‌های دیگر ممکن است از پیشروی اختلال نقص توجه و بیش فعالی جلوگیری کند، اما متأسفانه، هیچ یک از این روشها مورد مطالعه دقیق و علمی قرار نگرفته‌اند؛ به عبارت دیگر، زمانی که علائم و ارزیابی دقیق شروع شد و ابتلا به اختلال نقص توجه و ADHD تشخیص داده شد، روش‌های مختلف رفتاری و یادگیری را می‌توان توسط معلم و خانواده برای کمک به کنترل علائم به کار گرفت. این‌ها را باید با پزشک معالج مطرح کرد تا مداخلات درست برای بیمار مورد توجه و ملاحظه قرار گیرد.

Rate this post