مشاوره-خانواده
15
نوامبر

بهترین مشاوره خانواده و ازدواج

فهرست

مشاوره خانواده و ازدواج

در بهترین مشاوره خانواده و ازدواج مشاور گاهی مشکلات را به صورت فردی و یا گروهی در بطن خانواده و یا محیط خانواده مورد بررسی قرار میدهد. دلیل این امر نیز می تواند اهمیت بررسی مسائل جهت بهبودی روابط بین افراد باشد.

خانواده از مهم ترین و اساسی ترین واحدهای تشکیل اجتماع و مهم ترین کانون های رشد و تکامل افراد می باشد. بنابراین حفظ و تداوم آن بسیار مهم است. با توجه به اختلاف نظرهای بین افراد گاهی مشکلاتی پیش می آید.

التیام و شفا بخشی از بسترهایی است که می تواند باعث شکوفایی و یا از هم پاشیدگی روابط بین اعضای آن شود. اهمیت یک خانواده سالم در این است که در مورد مسائل مشترک با هم تصمیم بگیرند.

مشاوره خانواده

خانواده درمانی، شکلی از مشاوره می باشد که در آن خانواده واحد درمان به حساب می آید. رفتار افراد در خانواده به صورت انفرادی و یا جمعی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. در این کار درمانگر هر کدام از اعضا را به صورت جداگانه و یا جمعی مورد درمان قرار میدهد.

در واقع در این شیوه از درمان، روانشناس مشکلات فردی را از منظری بزرگتر مانند خانواده بررسی می کند. بدون درک تعامل این گروه نمی توان آن را بررسی و درمان کرد. نحوه عملکرد خانواده و چگونگی تشویق و ترغیب خانواده جهت برخورد با مشکلات و ایجاد حس توانایی در افراد خانواده می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

در بهترین مرکز مشاوره خانواده و ازدواج با استفاده از روش های شناخت درمانی و رفتار درمانی، روش های درمان انفرادی و یا گروهی مورد استفاده قرار می گیرد.

مشاوره-خانواده-چند-جلسه-است؟مشکلات موجود در کودکان واقعی هستند و باید مورد بررسی قرار گیرند. داشتن مشکلات عاطفی و رفتاری می تواند از نمونه های بارز مشکلات خانواده و مراجعه به مشاوره کودک و نوجوان جهت درمان باشد. روش های به کار گرفته شده برای درمان وابسته به مشکلاتی است که مراجعه کنندگان به آن مبتلا می باشند.

بیشتر مراجعه های درمان در چهار گروه زیر اتفاق می افتد.

 بوونین: در مواقعی که فرد نمی خواهد سایر اعضای خانواده را درگیر درمان نماید.

ساختاری: تمرکز اصلی در این نوع بر تنظیم و تقویت بنیان خانواده می باشد.

سیستمیک: در این نوع درمان تمرکز اصلی بر روی ارتباطات ناخودآگاه و معانی پنهان رفتارهای اعضاء خانواده می باشد.

 استراتژیک: در این روش درمانگر به تنظیم نحوه برقراری ارتباط میان اعضاء خانواده می‌پردازد.

چه موقع باید از مشاوره خانواده استفاده کرد؟

گاهی اوقات مشکلاتی پیش می آید که به صورت انفرادی قابل حل نیستند. به دلیل اینکه در ایجاد آن ها سایر اعضای خانواده نیز دخیل بوده اند. بنابراین برای رفع آن نیز نیاز به همکاری سایر اعضا می‌باشد. خانواده ها می توانند در صورت بروز مشکلات احتمالی و مسائل استرس زا، که ممکن است روابط خانوادگی را تحت تاثیر قرار دهد، از مشاوره خانواده و ازدواج جهت یافتن مشکلات و رفع آن ها بهره بگیرند.

نگرانی های بهداشت روانی مسئله ای است که بر کل خانواده تاثیر می گذارد. از جمله مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان می تواند تاثیر این مسئله در زندگی خانوادگی باشد. از آنجایی که خانواده منبع مشکلات را آشکار می کند، می توان با در پیش گرفتن راهکارهای پیشگیرانه در به وجود آمدن مشکلات جلوگیری کرد.

درک نیازهای اعضای خانواده و سعی در برآورده کردن آن ها تعادل در خانواده را نگه می دارد و این کار باعث می شود یک خانواده موفق تشکیل شود. با مراجعه و مشورت با کارشناسان می توانید مرزهای سالم برای خانواده را بهتر شناسایی کنید. تعارضات را کاهش داده و همدلی را تقویت کنید. این کار باعث می شود عصبانیت و بغض را راحت تر کنترل نمایید.

بنابراین در صورت بروز مشکل در اسرع وقت به بهترین مشاوره خانواده و ازدواج مراجعه کنید، برنامه ریزی جهت رفع مشکلات را فراموش نکنید.سامان دادن به روابط عاطفی و برقراری تعادل تاثیر مستقیمی در سایر جنبه های زندگی شما دارد. پس هیچ وقت مراجعه را به عقب نیندازید تا مشکلاتتان بزرگتر نشوند.

خشونت علیه زنان  دکتر-فاطمه-رمضانخانی

مشاوره خانواده چه اهمیتی دارد؟

مشاوره خانواده و ازدواج روشی است برای تاثیرگذاری بر روی افرادی که با عوامل استرس زا و اضطراب آور روبرو هستند. بنابراین لازم است افراد جهت شناسایی مسائل و رفع آن ها با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنند. دلایل گوناگونی در بروز اختلاف ها تاثیر می گذارند، روان شناسان با بررسی موضوع و کشف مسائل ریشه ای، راهکارهای درست علمی و عملی را به شما ارائه می دهند.

عدم توافق بر سر مسائل و اختلاف نظر داشتن می تواند باعث بروز مشکلات عدیده ای شود. کارشناسان در این حوزه می توانند با بررسی حقایق و ارائه پیشنهادهای درست مشکلات پیش آمده را رفع نمایند و یا از بروز مشکلات پیشگیری نمایند.

در نظر داشته باشید مشکلات به ظاهر ساده، گاهی آنقدر بزرگ می شوند که امنیت روانی زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهند. لذا امروزه و با این حجم از مشکلات، معضلات و فشارهای روانی نیاز به مراجعه به روانشناس جهت کمک به رفع مشکلات ضروری می باشد.

رفع مشکلات با بینش و آینده نگری برای جلوگیری از به وجود آمدن شرایط غیر قابل کنترل امری ضروری می باشد. یادگیری تکنیک ها و روش های برخورد با مسائل از کارشناسان متخصص در این حوزه، می تواند بسیار راهگشا باشد.

بنابراین با این آموزش ها یاد می گیرد که در برابر مشکلات تسلیم نشوید و آن ها را به بهترین روش حل کنید. به کارگیری راه حل های درست و افزایش اعتماد به نفس می تواند شما را در این راه یاری نماید.

مشاوره خانوادهروانشناس خانواده چه کسی است؟

زوج ها و خانواده ها با مشکلات منحصر به فردی روبرو هستند، به همین دلیل است که اغلب از درمانگران ازدواج و خانواده کمک می گیرند.

روانشناس چه کسی است؟

روانشناس فردی است که به تحصیل و تخصص در زمینه علوم روانی و رفتاری می‌پردازد. او از مطالعه و تجزیه و تحلیل رفتارها، افکار، و احساسات انسان‌ها بهره می‌برد تا به مشکلات روانی آن‌ها کمک کند و راه‌هایی برای بهبود وضعیت روحی و روانی آن‌ها ارائه دهد.

متخصصانی که در این زمینه کار می کنند اغلب از انواع تکنیک های روان درمانی استفاده می کنند. آنها ممکن است با افراد، زوج ها یا خانواده ها برای درمان بیماری، بهبود ارتباطات و تقویت روابط کار کنند.

روانشناس خانواده فردی است متخصص که آموزش های لازم در مسائل مربوط به خانواده را دیده است. راه های کشف ریشه مشکلات را می داند و انواع راه های موثر برخورد با مسائل و رفع آن ها را به خوبی ارائه می دهد. روانشناس خانواده در انواع دوران های استرس زا و اضطراب آور در کنار فرد و یا خانواده می باشد و با ریشه یابی و ارائه راه حل ها به بهتر شدن حال افراد کمک می کند.

یک روانشناس می تواند به بهتر شدن روابط خانواده و ارتباط اعضای آن با یک دیگر کمک کند. هر خانواده‌ای مشکلات مخصوص به خود را دارد، که بهتر است جهت بررسی و جلوگیری از بروز مشکلات به یک کارشناس در این زمینه مراجعه نمایید.

بهترین متخصصان روانشناسی

متخصصان روانشناسی با مشورت با اعضای خانواده، می توانند الگوهای رفتاری نامناسب را تشخیص داده و آن ها را به نقاط مثبت تبدیل نمایند. در فضای آزاد و با انجام گفت و گوهای صادقانه مسائل را شناسایی و راهکار مقابله با آن ها را مورد بررسی قرار می دهند. آن ها می توانند با برقراری روابط محکم و صمیمی میان اعضای خانواده روابط صمیمی میان اعضای آن خانواده را افزایش دهند.

در واقع درک مسائل خانواده و ریشه یابی آن ها و هم چنین ارائه راهکارهای صحیح جهت برخورد با مشکلات از جمله کارهایی که یک مشاور انجام می دهد. یک روانشناس خانواده و ازدواج باید بتواند انگیزه، نیاز و توانایی افراد را کشف کند و جهت استفاده در حل مسائل خانواده آن ها را به کارگیرد.

چه مشکلاتی را می‌توانیم در مشاوره خانواده و ازدواج مطرح کنیم؟

مشکلات زیادی در زندگی زناشویی وجود دارند که با مطرح کردن آن ها در بهترین مشاوره خانواده و ازدواج بررسی ریشه مشکلات، در صدد رفع آن ها بر آمد. برخی از مشکلات، در صورتی که به روانشناس مراجعه نشود می توانند پیچیده تر شوند. از جمله این مشکلات در ادامه بیان شده اند:

مشکلات ارتباطی با همسر

در زمان هایی که به جای آرامش در کنار همسرتان دچار استرس و ناراحتی هستید می توانید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. برطرف کردن مشکلات زمانی که حرمت ها شکسته شده باشد، دیگر کار آسانی نخواهد بود. از عواملی که می تواند باعث سردی، بی میلی به ادامه رابطه باشد.

طلاق عاطفی زوجین

زمانی که رابطه بین زن و شوهر از لحاظ عاطفی وجود ندارد و فقط مانند دو هم خانه با هم ارتباط دارند. باید به یک روانشناس مراجعه نمایند. بروز ندادن مشکلات پیش آمده و نگهداری آنها بسیار خطرناک می باشد و در دراز مدت باعث سردی و بی میلی زوجین به یکدیگر می شود. به این حالت در اصطلاح طلاق عاطفی گفته می شود.

رفتارهای بد و منفی یکی از زوجین

پنهان کردن احساسات بد و منفی تا مدتی دوام می آورد و در نهایت بروز پیدا می کند. جهت شناسایی و ریشه یابی بهتر است به یک مشاور مراجعه نمایید. شناسایی احساسات منفی می تواند در رفع مشکلات بسیار تاثیر گذار باشد. گاهی این احساسات ریشه در شخصیت فرد دارند و در وی تثبیت شده اند، که باید آن ها را شناسایی کرد و در صدد رفع آن ها برآمد.کلینیک ندای امید

مشاوره خانواده و ازدواج چه کمکی به بهتر شدن زندگی زوج می کند؟

روانشناسی خانواده راه حلی است که سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. با بررسی شرایط و مسائل پیش آمده در رفع این مسائل می تواند کمک شایانی کند. از جمله موضوعاتی که مطرح می شوند عبارتند از:

مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان

مشکلات اعتیاد و مصرف مواد مخدر

طلاق و یا جدایی و مشکلات پس از آن

مشکلات سلامت روانی خانواده

مشکلات درونی زوجین که بدون مشورت با روانشناس قابل حل نیست

کنار آمدن با مرگ عزیزان و بیماری

مشاور با بررسی مشکلات و بهبود اوضاع می تواند:

      •  خانواده را از بحران خارج نماید.
      • عامل برقراری صداقت میان اعضا خانواده شود
      •  سبب کاهش استرس در خانواده شود
      • تمرکز را در خانواده افزایش دهد.
      •  مدیریت دوران بلوغ فرزندان و دوست شدن با والدین شود
      •   افزایش اعتمادی میان اعضا خانواده شود.

مهم ترین وظایف مشاور خانواده شناخت افراد و ظرفیت ها و توانایی آن ها برای رفع مشکلات و باز گرداندن آرامش و صمیمیت به خانواده می‌باشد و افراد را قادر سازد که در مواجه با مشکلات راه‌حل‌های درست را در پیش گیرند. از جمله این آموزش ها می توان موارد زیر را نام برد.

 ارزیابی درست، تشخیص صحیح و به کارگیری راه حل مناسب

 هدف گیری و طرح ریزی درست براساس واقعیات و دوری از هیجانات

 تشویق اعضای خانواده و دادن انگیزه به آنها در جهت رفع مشکلات

 برقراری رابطه درست و صحیح و استفاده از ایجاد اتحاد و همبستگی

مشاوره خانواده در تهران

زمانی که مشاوره خانواده بتواند مشکلات یک خانواده را حل کند می تواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. اعضا خانواده می توانند در یک محیط امن و کنترل شده مشکلات خود را مطرح و در صدد رفع آن ها برآیند. بهترین مرکز مشاوره در تهران مزایای زیر را دارد:

 آگاهی از حل مسئله مشکل دار و رفع آن ها

افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

آگاهی از تاثیر پویایی ها و نقش احساسات در خانواده

تعامل در محدوده خانواده و بافت های گسترده تر

افزایش فهم نسبت به منبع تعارض

افزایش حمایت اعضا از یکدیگر در بحران ها

فهم بهتر مرزبندی های سالم

در خانواده 3 مهارت دلگرمی دادن، ارتباط و حل مسئله از مهم ترین و اساسی ترین کارهایی هستند که باید خانواده آن ها را تمرین کند و در زندگی به کار گیرد. در ابتدای رابطه که بیشتر اوقات دل خوشی و لذت و دادن امید و دلگرمی به یکدیگر است.

با گذشت زمان و شروع مسئولیت ها کم کم فشارها روانی جای آن ها را می گیرند. موجب دوری و دلسردی میان زوجین می شود. مهارت های دلگرمی از جمله اعتماد، پذیرش و تاکید بر نکات مثبت می باشد که بزرگترها باید آن ها را اجرا نمایند تا افراد کوچکتر نیز یاد گرفته و در زندگی آن ها را به کار گیرند.

در نهایت می توانید با کمک گرفتن از متخصصین مجرب مشاوره خانواده در تهران نقاط ضعف را شناسایی و برطرف نمایید و به جای آن نقاط قوت را تقویت بخشید تا هم خود و هم افراد کوچکتر دچار مشکلات روانی نشوید و از زندگی لذت ببرید.

مشاوره و روان درمانی خانواده

بهترین مشاوره خانواده و ازدواج برای درمان مشکلات و مسائل ریشه دار در حوزه روانشناسی در طیف وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. این کار برای کنترل و مدیریت در مواجه شدن با مشکلات و چالش ها و مسلط شدن بر امور مورد استفاده قرار می گیرد و افراد در جلسات مشاوره برای حل بحران ها آموزش داده می شوند. این مشکلات در بیشتر اوقات برای کاهش تنش ها و به حداقل رساندن علائم روحی و روانی به صورت حضوری با روانشناس مطرح می شوند. راهکارهای ارائه شده در بسیاری از اوقات مثمر ثمر می باشند و باعث رفع مشکلات و کدورت های میان افراد می شوند. درمانگر در صدد شناسایی و ریشه یابی مشکلاتی بر می آید که باعث بروز مشکل در میان افراد شده است. روان درمانی یکی از موثرترین راه کارهایی است که به وسیله متخصصان روانشناس و کارآزموده مورد استفاده قرار می گیرد. در این کار مشاور راهکارهای موثر را برای حل مسائل پیش رو ارائه می دهد.

مشاوره ازدواج

مشاوره-ازدواج تمامی زوج ها دارای فراز و نشیب هایی می باشند. قبل از ازدواج و در هنگام تدارک عروسی و شروع زندگی مشترک و پیوستن دو خانواده جدید، مهمترین اختلافات خود را نشان می دهند. و امکان دارد که زوجین این احساس را داشته باشند که طرف مقابلشان آنگونه که شایسته آنان باشد، فرد مناسبی نیست. این اختلاف سلیقه ها همیشه به وجود می آیند و نوید خوب این است که با مراجعه به یک روانشناس قبل از ازدواج متخصص و آگاه، شما را به درک عمیقی از رابطه هدایت نماید. شما می توانید با استفاده از بهره مندی از نظرات مشاور یک زندگی خوب و ازدواج عاشقانه داشته باشید. شما می توانید به صورت فردی و یا زوجی با مشاور گفتگوی سازنده داشته باشید، و با دریافت راهکارها و شیوه درست مشکلاتتان را برطرف نمایید. در صورتی که در ابتدای رابطه قبل از ازدواج، نکاتی نادیده گرفته شوند. پس از گذشت سالها همان مسائل پیش پا افتاده می توانند باعث بروز مشکلات بزرگ و عدیده ای شوند. در این مرحله بهتر است مسائلی از جمله حساسیت های همسر، حساسیت های خودتان، نحوه برخورد با خشم، مسئولیت پذیری، داشتن دیدگاه مثبت مورد ارزیابی قرار گیرند. بهتر است در مورد این مسائل صحبت صورت گیرد و دیدگاه های همدیگر را بشنوید و در ادامه زندگی در نظر داشته باشید. یکی دیگر از مسائل که بهتر است آن را شناسایی نمایید. درون گرا یا برونگرا بودن همسر می باشد. در صورت امکان بهتر است زیرساخت شخصیتی شما و همسرتان هماهنگ باشد.

چرا به مشاور قبل از ازدواج مراجعه کنیم؟

به منظور کمک به پیشبرد رابطه زوجین قبل از ازدواج مشاوره ای صورت می گیرد تا زوجین را به درک عمیقی از ارتباط و برخوردها آگاه نماید. این کار نه تنها باعث نگرش صحیح به مشکلات می‌شود، بلکه در جلوگیری از بروز مشکلات در آینده نیز بسیار موثر می باشد. در مشاوره ازدواج موضوعات مختلفی از جمله میزان صمیمیت، محبت، مهارت های ارتباطی، امور مالی و مدیریت آن، انتظارات، ارزش ها، نحوه برخورد با خشم و عصبانیت و بسیار مسائل دیگر مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرند. مشاوره قبل از ازدواج یک فرصت بسیار عالی است برای اینکه زوجین خود را در مواجه شدن با مشکلات محک بزنند و توانایی های خود را تقویت کنند. داشتن توقعات واقع بینانه از یکدیگر کمک شایانی به داشتن روابط سالم و صحیح می کند. زوجین باید به این درک برسند که نظراتشان لزوما نباید به مطابق خواسته های یکدیگر باشد. تا در برخورد با مشکلات دچار یاس و ناامیدی نشوند. رسیدن به این درک که ممکن است خواسته ها متفاوت باشد و توانایی تطابق خواسته ها در حد توان می تواند از استرس های قبل از ازدواج بکاهد. در این صورت می توان به کم رنگ شدن مشکلات در آینده امیدوار بود. مشورت گرفتن از بهترین مشاوره خانواده و ازدواج که بی طرف مشکلات را ریشه یابی و راهکار پیشنهاد دهد، می‌تواند در تقویت مهارتهای زندگی مشترک بسیار مفید واقع شود. در واقع می تواند نقاط ضعف و قوت شما را کشف و در کاهش نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت به شما کمک شایانی کند.

معیارهای انتخاب یک مشاور ازدواج خوب

بسیاری از زوجین تمایل دارند برای مشاوره خانواده و ازدواج به کلینیک مراجعه نمایند. اما برای انتخاب مشاور قبل از ازدواج و انتخاب مشاور خوب دچار تردید هستند و در انتخاب آن مشکل دارند. برای انتخاب یک مشاور خوب باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

تحصیلات

هرچه تحصیلات یک مشاور بالاتر باشد بهتر می تواند در ارائه نکات صحیح به شما کمک کند.

تجربه

داشتن تجربه و برخورد با انواع مسائل و مشکلات می تواند در در یافتن راه حل های صحیح موثر باشد.

انتظارات از مشاوره ازدواج و برنامه مورد نظر مشاور

یکی از مهم ترین موارد داشتن مطابقت مابین انتظارات شما و برنامه مشاور می باشد. هرچه این موارد اشتراکات بیشتری داشته باشند، در رسیدن به نتیجه مطلوب تاثیر گذارتر می باشد. مشاوره های ازدواج از یک روانشناس تا یک روانشناس دیگر متفاوت می باشند. تعدادی از روانشناسان ابتدا جلسه های جداگانه ای برگزار می کنند تا بدون قرار گرفتن در فضای ازدواج واقعیت دیدگاه های هر دو طرف را بدست آورند. پس از آن اقدام به برگزاری جلسه های مشترک می نمایند که این واقعیات را به چالش بکشند. با این کار میزان تطابق طرفین را مورد بررسی قرار می دهند. درمانگر می تواند با ارائه راهکارهای عملی از جمله چگونگی ابراز احساسات و همدلی به طرفین، آنها را در مسیر درست درمانی قرار دهد. با این کار زوجین می توانند نقاط قوتشان را تقویت بخشند و هم‌چنین صمیمیت و همبستگی را بیشتر نمایند.  

مشاوره ازدواج در تهران

از ثمره های ازدواج موفق داشتن احساس آرامش و خوشبختی می باشد. ازدواج موفق نیز در صورتی می تواند اتفاق بیفتد که بر اساس اصول درست صورت گرفته باشد. با بهره بردن از بهترین مشاوره خانواده و ازدواج در تهران و استفاده از تخصص و تجربه روانشناسان در این زمینه می توانید به معیارهای درست و شناخت صحیح و کافی دست یابید. در گذشته زوجین بدون شناخت کافی با هم ازدواج می کردند و پس از گذشت مدت زمانی بروز اختلافات موجب ایجاد مشکلات بزرگ و کوچک می شد. اما امروزه با مراجعه به کلینیک های مشاوره و شناخت افراد از هم دیگر می توان این مشکلات را به حداقل رساند. در جلسات مراجعه، روانشناس نکات مورد نیاز را با زوجین در میان می گذارد. داشتن سطح های متناسب مابین زوجین از مهم ترین ملاک های ازدواج می باشند. بخش زیادی از عواملی که در مشاوره قبل از ازدواج مورد بررسی قرار می گیرند، عبارتند از: در نظر گرفتن سطح دانش و فرهنگ طرفین توجه به سطح شعور و هوش طرفین در نظر گرفتن سطح مالی و اجتماعی بررسی روحیات و اخلاق بررسی سطح درک متقابل بررسی سطح مسئولیت پذیری با توجه به اینکه در شروع زندگی طرفین از مشکلات و نحوه مدیریت آنها آگاهی ندارند. در بیشتر اوقات با ورود به زندگی مشترک شخصیت واقعی آن ها مشخص می شود. به طور کلی هدف از برگزاری این جلسات تغییر نحوه تعامل در برخورد با مشکلات و تصحیح برقراری ارتباط زوجین می باشد.

مشاوره قبل از ازدواج برای چه کسانی مفید است؟

دکتر مهدی دهستانی

بر اساس تحقیقات انجام شده، مشاوره قبل از ازدواج برای تمامی زوج ها مفید و ضروری می باشد. حتی زوجینی که هیچ اختلافی با هم ندارند. برگزاری چند جلسه مشاوره زیر نظر متخصص با تجربه می‌تواند قبل از ایجاد تعهد ازدواج بسیار مفید باشد. در این جلسات بروز مشکلات احتمالی در آینده را بررسی و راه های رفع و مقابله با آن ها را فرا گرفت. سه موضوع مباحث مالی، فرزندان و صمیمیت از مهم ترین مباحث مورد مناقشه میان زوجین می باشند. در صورت وجود اختلافاتی در این زمینه، مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای رفع آن ها ارائه می شود. لذا می توان گفت مشاوره قبل از ازدواج برای تمامی افراد ضروری می باشد. مشاور با تجربه معمولا مباحث مهم زندگی را مورد بررسی قرار می دهد. تعهد و وفاداری از جمله موارد بسیار مهم در زندگی مشترک می باشد. از آنجایی که ممکن از تعریف زوجین از تعهد و وفاداری متفاوت باشد، مشاور با بررسی عمیق این موضوع تعاریف آن ها را تا حدود زیادی به هم نزدیک می‌کند. بررسی تیپ شخصیتی نیز از جمله مواردی می باشد. که بهتر است مورد بررسی و تطبیق قرار گیرد. زیرا در صورتی که یکی از زوجین اهل تفریح و گردش و هیجان و اجتماعی باشد و دیگر فردی گوشه گیر و اجتماع گریز باشد. در ادامه و در مسیر زندگی اختلافات زیادی روی خواهند داد. لذا شناخت افراد از این نظر می تواند در درک تفاوت ها بسیار موثر باشد.

مزایای استفاده از مشاوره ازدواج

مشاوره خانواده و ازدواج جهت شناخت از همدیگر و پی بردن به تفاهم ها و اختلافات در میان زن و شوهر می تواند بسیار مفید باشد. و داشتن یک زندگی خوب و شاد وابسته به شانس و اقبال نمی باشد و نیازمند تلاش، علم و آگاهی است. وقوع یک مشکل و عدم رفع آن می تواند به مشکلی غیر قابل حل بینجامد. لذا سه موضوع مهم، ارزیابی مهارت های زندگی مشترک در نامزدها، بررسی آمادگی نامزدها برای ازدواج و ارزیابی هم سطح بودن نامزدها بررسی می شوند. و برای حل مشکلات احتمالی راهکارهایی ارائه میشوند تا زوجین بتوانند مشکلات را به نحو احسن مدیریت نمایند. در صورتی که نامزدها از هم دیگر شناخت کافی نداشته باشند، مراجعه به روانشناس بیشتر تاثیر خود را نشان می دهد. مشاوره پیش از ازدواج می تواند درک درستی نسبت به واقعیات به شما بدهد. فوایدی از جمله: درک هدف خود از ازدواج: بیان خواسته ها و توقعات و شناخت انتظارات راهنمایی بدون دخالت در تصمیم: استفاده از مشورت های نفر سومی که بدون طرف می باشد آموزش اختلافات احتمالی و راه حل آن ها : در طول زندگی مشکلات زیادی بر سر راهتان قرار میگیرند. شناخت تعارضات و راه حل آن ها می تواند بسیار موثر باشد. تصمیم گیری در مورد مسائل مالی: مسئله مادیات یکی از موثرترین مسائل شکست در ازدواج می باشد. آموزش مهارت های مهم در زندگی: تقویت نقاط قوت و حذف یا کاهش نقاط ضعف در ادامه مسیر زندگی میتواند نقش سازنده ای داشته باشد.

بهترین روانشناس ازدواج و خانواده

  برخی ها ازدواج را تولدی دوباره می نامند. شروع یک زندگی تازه و به اشتراک گذاشتن شادی و غم با فرد دیگراست. لذا یافتن یک مشاور خوب یکی از دغدغه های بزرگ افراد می باشد؛ مراجعه به یک روانشناس و مشورت با وی می تواند نقش بسیار موثری در موفقیت در زندگی زناشویی باشد.

تنها با آگاهی نسبت به وظایف طرفین است که می تواند در ابتدای زندگی و پس از آن پایه های زندگی مشترک را مستحکم و استوار نگه دارد. در واقع نقش بهترین روانشناس ازدواج کسی است که دید واقعی و تجربیات مشترک را به زوجین ارائه دهد. همچنین در اختیار قرار دادن ابزارهایی که آنها بتوانند در خارج از فضای جلسات آن ها را امتحان کنند.

این ابزار می توانند شامل :

      • نکات 
      • تکنیک های ارتباط رفتاری کوچک 

ازدواج یک تصمیم بسیار مهم در زندگی می باشد. لذا مشورت با کسی که در این زمینه تجربیات فراوان و تخصص فراوان دارد امری ضروری می باشد. کاری که می تواند از بروز مشکلات زیاد در آینده جلوگیری نماید. فردی با تخصص فراوان که با همدلی به صحبت های شما گوش می دهد تا با چالش های شما آشنا شده و شما را به بهترین نحو راهنمایی کند. اختلافات می تواند شما را در درک روحیات همدیگر و و احساسات منفی یکدیگر و پذیرش آن ها کمک کند. یک مشاوره خانواده و ازدواج ماهر می تواند با بهره گیری از دانش و تجربه خود به ویژگی های رفتاری زوجین پی ببرد و آن ها را در درک آینده ای که پیش روی آن هاست آگاه سازد. بنابر این پیش از ازدواج به یک روانشناس متخصص و با تجربه مراجعه نمایید و به راهنمایی های او عمل کنید تا هیچ وقت در زندگی به بن بست نخورید. و بتوانید مشکلات را در اسرع وقت حل نمایید.

تعداد جلسات مشاوره قبل از ازدواج

جلسات مشاوره ممکن است از چند جلسه تا بیش از یک سال ادامه داشته باشد. نمی توان تعداد جلسات مشخصی برای آن تعیین نمود. البته عواملی وجود دارند که در تعیین تعداد جلسات می توانند تاثیر گذار باشند. در ادامه به تعدادی از این عوامل اشاره شده است. 1- تعداد مراجعین اعضای خانواده 2- تعیین مشکل و سطح مورد نیاز برای درمان مشکلات 3- نوع جلسه مشاوره از نوع حضوری و آنلاین بودن جلسات 4- توانایی مشاور در ریشه یابی و حل مشکلات مراجعین

موارد مهم داشتن زندگی مشترک موفق

مشاوره ازدواج غرب تهران مشاوره و روانشناسی آنلاین

زندگی مشترک موفق، با عقل یا پول؟

انسان همواره در حال تغییر، چالش و انتخاب در مراحل مختلف زندگی می باشد. یکی از مراحل بااهمیت، ناشناخته، جذاب و دوست داشتنی زندگی، مرحله ی انتخاب همسر و ازدواج است. با تأکید خداوند و بزرگان دین بر انجام ازدواج، اهمیت این موضوع بیش از پیش آشکار می شود. انسان به طور غریزی، احساسی و عقلانی به انتخاب همسر و ازدواج می اندیشد. لازمه ی انجام هر کاری در زندگی، داشتن مشاور خانواده و ازدواج و همچنین اطلاعات و مهارت کافی در زمینه ی مدنظر می باشد. زندگی مشترک نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و لازمه ی زندگی مشترک ایده آل، موفق و پایدار، اطلاعات و مهارت های قبل و بعد از ازدواج می باشند. در ادامه به بررسی 10 مورد از عوامل مؤثر در زندگی مشترک ایده آل می پردازیم. بعضی از این موارد در مرحله ی پیش از ازدواج و برخی بعد از ازدواج قابل اجرا می باشند.

تعیین انتظارات و خواسته های خود از ازدواج

یکی از موارد مهم در موفقیت زندگی فردی و زندگی مشترک موفق، آگاهی به خواسته ها، نیاز ها و ویژگی های مورد نظر خود و طرف مقابل می باشد.

تعیین خواسته ها و زندگی ایده آل، شرط زندگی موفق است.

فرد با بررسی موارد زیر در زندگی خود در انتخاب های مهم زندگی دچار سردرگمی نخواهد شد.

      • آرزوها
      • علایق
      • نیازها
      • انتظارات

  دختر و پسر در صحبت های اولیه ی قبل از عقد و ازدواج، درمورد اهداف، طرز تفکر، علایق، اعتقادات، انتظارات فرد مقابل از ازدواج و… آگاه می شوند. افراد با بررسی سلایق، نیازها و اهداف در زندگی، درمورد ازدواج تصمیم درستی اتخاذ خواهند نمود. شروع زندگی مشترک بدون بررسی موارد ذکر شده، با چالش ها و تناقص های عمده ای مواجه خواهد شد که از عدم شناخت خود و طرف مقابل نشأت می گیرد.در این میان استفاده از Family and marriage counseling برای حل تعارضات موجود در خانواده کمک بزرگی به برقراری روابط بین خانواده خواهد کرد.

تناسب ظاهری و باطنی زوجین

تناسب و هم کفو بودن زوجین، یکی از موارد مهم در زندگی مشترک موفق محسوب می‌شود.

هر انسانی ظاهر، اخلاق، اعتقادات، خانواده و طرز پوشش متفاوتی دارد.

برای داشتن زندگی مشترک ایده آل  موارد زیر امر مهمی محسوب می‌شود.

    • تناسب در زمینه ی ظاهری
    • مالی، فرهنگی،
    • اعتقادی
    • مذهبی
    • اخلاقی 
    • تحصیلی

  برخی جوانان با ترجیح احساسات بر عقل، این موارد را بی اهمیت می پندارند، اما پس از شروع زندگی مشترک، عواقب عدم تناسب را مشاهده می‌نمایند. در مواردی که افراد داری بینش و تفکر عمیق و عاقلانه هستند، می توان نا همسان بودن را پذیرفت. ازدواج افراد متناسب و هم کفو با یکدیگر، احتمال موفقیت زندگی مشترک را افزایش خواهد داد. اما اصراری بر موفق نشدن افراد نا همسان وجود ندارد. افرادی که از لحاظ فرهنگی، خانوادگی، ظاهری و اعتقادی به یکدیگر نزدیکتر هستند، کمتر دچار تنش، چالش و جر و بحث خواهند شد. بنابراین راحت تر به امور مهم زندگی خواهند پرداخت.

گذشت و صبر زوجین

دختر و پسر باید توجه نمایند که زندگی مشترک موفق، نیازمند مهارت های ارتباطی فردی و جمعی بارزی می باشد. افرادی که در دوران تجرد، صبور، بزرگوار، باگذشت و ایثارگر باشند، در زندگی مشترک عملکرد بهتری در این زمینه خواهند داشت. تداوم رابطه، نیازمند صبر، بردباری، بینش بزرگوارانه، همیاری، گذشت و درایت است. برای مثال همسری که علت غذای بی مزه ی همسرش را درک نمی کند، چگونه می تواند در مسائل مهم تر پشتیبان همسرش باشد؟ یا در زندگی که همسر،فراموش شدن تولدش را نمی بخشد، چه عاملی سبب حفظ محبت بین زن و شوهر می‌شود؟. پس برای حل مسائل و سوء تفاهم ها میتوان هز کمک های مشاوره خانواده و ازدواج بهره مند شد تا از مهارت‌های مهم زندگی مشترک که سبب افزایش عشق و محبت در خانواده می گردد استفاده کنیم.

نیازهای زندگی مشترک موفق

لابی کلینیک ندای امید ازدواج پیوند جسم و روح دو فرد محسوب می‌شود. بروز احترام، عشق و شفقت، سبب شکل دهی زندگی مشترک موفق می گردد. همسری که با عشق و محبت، امور زندگی مشترک را انجام می دهد، خستگی کمتری احساس خواهد کرد و امید به زندگی بیشتری خواهد داشت. همسری که محبت و مهربانی را از همسری دریافت می کند، شاداب تر، سالم تر و پرانرژی تر خواهد بود. احترام در روابط، اصل بسیار مهمی محسوب می‌شود، گاهی اوقات افراد به دلایل مختلف از یکدیگر دلگیر می‌شوند، حفظ احترام و حیای بین همسران در این مواقع، سبب پایداری زندگی مشترک خواهد شد. در هنگام دعوا، شوخی و جروبحث، این حفظ احترام است که از محبت و عشق بین افراد مراقبت می‌کند.

تعهد و وفاداری

وفاداری به پیمان ازدواج و دلبستن به همسر، از مهم‌ترین نکات در حفظ کیفیت زندگی مشترک می باشد. حفظ حریم خصوصی و تعهد به همسر در امور مختلف، سبب رشد خانواده و جامعه می گردد. زمانی که زن و مرد به روابط خصوصی در چهارچوب خانواده اهمیت دهند، نابسامانی های خانواده و جامعه کاهش می یابد.

پشتيباني و همراهی همسر

ازدواج به منزله مشارکت و همراهی دو نفر در زندگی محسوب می‌شود. یکی از شروط زندگی مشترک موفق، داشتن مشاوره خانواده و ازدواج و همراهی و پشتیبانی همسران از یکدیگر می باشد. زمانی که مرد یا زن درگیر انجام فعالیت کاری، پروژه، حل مشکل و مسائل زندگی باشد، پشتیبانی، درک شرایط و همراهی همسر، نقش مهمی در کیفیت انجام فعالیت ایفا می کند. پشتیبانی همسر در جمع های خانوادگی، در خلوت، در مسافرت، در امور مالی، در مسائل مالی و مسائل عاطفی، تأثیر بسزایی در کیفیت زندگی مشترک خواهد داشت.

درک شرایط و موقعیت های حساس

تشخیص رفتار درست در شرایط حساس و موقعیت های مختلف زندگی فردی و زندگی مشترک، سبب پیشرفت و دلگرمی می گردد. در شرایطی که مرد دچار محدودیت های مالی شده است، رفتار درست و درک شرایط از وظایف همسر محسوب می‌شود. هنگام بیماری زن یا مشغله ی تحصیلی و کاری، درک شرایط توسط مرد، سبب دلگرمی و پیشرفت زندگی خواهد شد.

بیان احساسات در زمان مناسب

گاهی سرکوب احساسات مثبت و منفی، سبب ایجاد دوری و کدورت میان همسران می‌گردد. همانگونه که بروز احساسات عاشقانه و مثبت سبب پایداری زندگی می‌شود، بیان احساسات منفی و ناراحتی ها به صورت منطقی، سبب رفع سوء تفاهم ها و افزایش محبت همسران می‌شود.

مشورت و همفکری

اهمیت مشورت و همفکری بر همگان آشکار می باشد. زمانی که همسران مانند دو یار صمیمی و همفکر، در امور مختلف با یکدیگر مشورت نمایند، تصمیمات بهتری اتخاذ خواهند کرد.

عدم مقایسه و چشم و هم چشمی

شرایط زندگی در هر خانواده و برای هر فرد متفاوت می باشد. یکی از شروط زندگی مشترک موفق، درک شرایط زندگی خود و عدم مقایسه با زندگی اطرافیان می باشد. مقایسه فقط در مواردی که سبب پیشرفت و تلاش در زندگی فرد شود، مفید می باشد. مقایسه ی خصوصیات همسر، خانه، لوازم منزل و ماشین، جز ناراحتی و اندوه، ارمغانی به همراه نخواهد داشت.

سوالات متداول

چرا به مشاوره قبل از ازدواج نیازمندیم؟

یکی از بزرگترین مشکلاتی زنان و مردان قبل از ازدواج مرتکب میشوند عدم مراجعه به مشاوره هست بطور مثال افرادی که فامیل هستن یا مدتیه با هم دوست هستن به این جمله بسنده میکنن که ما از هم شناخت کامل داریم و از مراجعه به مشاوره خودداری میکنند.

مشاوره ازدواج چه کمکی به شما خواهد کرد؟

به یاد داشته باشید که تصمیم گیرنده نهایی در مورد ازدواج خود شما هستید و مشاوره در این زمینه فقط راه های درست را به شما نشان خواهد داد .

کلیدهای یک زندگی موفق کدامند؟

واضح و بدون رودروایسی با هم گفتگو کنید-به همسرتان بگویید از بودن در کنارش خوشحال هستید-برای یکدیگر وقت کافی بزارید-بخشش کردن را یاد بگیرید -به یکدیگر اعتماد داشته باشید.

مشاوره خانواده کیست و چه کمکی به ما میکند؟

مشاور خانواده کسی است که به درمان روابط بین اعضای خانواده کمک میکند -این روابط ممکن است بین زوجین ،فرزندان و یا کل اعضای خانواده شکل بگیرد.

آیا کلینیک ندای امید امکان مشاوره حضوری یا آنلاین را فراهم میکند؟

بله در کلینیک ما میتوانید بصورت حضوری ،تلفنی یا آنلاین امکان برقراری ارتباط با مشاوران را داشته باشید.

چه خدماتی در مشاوره خانواده ارائه داده میشود؟

همسرداری،تربیت فرزندان،مهارتهای ارتباطی -کنترل احساسات و پرخاشگری،مشاوره طلاق،خیانت همسر و درمان افسردگی

مطالب مرتبط:

 

 

4.9/5 - (85 امتیاز)