24
فوریه

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری چیست؟ نشانه ها وراه حل رفع مشکلات  درسی دانش آموزان

تحقیقاتی که تفاوت های جنسیتی در میزان شیوع ناتوانی های یادگیری را بررسی می کند نتایج مبهمی داشتند اکثر داده ها اشاره دارند که پسرها بیشتر از دخترها احتمال دارد که مبتلا به ناتوانی یادگیری تشخیص داده شود و خدمات تحصیلی ویژه دریافت کنند.
 
برای مثال: داده‌های به دست آمده از زمینه یابی مصاحبه سلامت ملی اشاره دارد که تقریباً ۹ درصد پسرها و ۵.۹ درصد دخترها مبتلا به ناتوانی یادگیری تشخیص داده می‌شوند پسرها بیشتر احتمال دارد که مبتلا به ناتوانی یادگیری باشند.
 
زیرا بیشتر از دخترها رفتار اخلال گر نشان می دهند بین ۵ تا ۷/۵ درصد کودکان دبستانی مبتلا به ناتوانی یادگیری تشخیص داده شده اند ناتوانی روخوانی تقریباً ۸۰ درصد کودکان مبتلا به این ناتوانی ها را تشکیل می‌دهد پسرها بیشتر از دخترها احتمال دارد مبتلا به ناتوانی یادگیری تشخیص داده شود کودکانی که زمینه های قومی اقلیت دارند بیشتر از کودکان سفید پوست احتمال مبتلا به اختلال یادگیری تشخیص داده می شود عواملی مانند درآمد کم خانواده جایگاه اقتصادی اجتماعی تحصیلات پایین والدین مدارس بدون کیفیت مراقبت و بهداشت در بروز اختلال یادگیری موثر است.
 

اختلال یادگیری

اختلالات یادگیری، گروهی از اختلالات روانی هستند که ساده‌ترین توانایی‌ها مانند خواندن، نوشتن و حل مسائل ساده ریاضی را برای کودک مختل و دشوار می‌کنند.

متأسفانه بسیاری از کودکانی که با اختلالات یادگیری کودکان مواجه هستند، قبل از تشخیص این اختلال، بدون این که در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند یا در مورد آن صحبت کنند، به مبارزه با آن می‌پردازند. این اختلال باید از راه درست تشخیص داده شود تا با بهترین راهکار ممکن برای معالجه آن اقدام شود .

انواع اختلالات یادگیریانواع رایج اختلال یادگیری:

اختلال یادگیری به طور مستقیم برخی از مهارت‌های یادگیری مانند خواندن، نوشتن و محاسبه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اختلال یادگیری ناتوانی ذهنی و فیزیکی نیست و به هیچ عنوان نشان‌دهنده ضعف هوشی کودک نمی‌باشد. اما در عوض، این اختلال تمرکز کودک در مدرسه و توانایی او در انجام و اتمام کارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که هر کودک ممکن است به بیش از یک اختلال دچار شود.

علل اختلالات یادگیریشایع‌ترین اختلالات یادگیری عبارتند از:

 اختلال در خواندن (نارساخوانی):

یکی از مشکلات مربوط به این حوزه مشکل روان خواندن است؛ فصاحت خواندن به توانایی خواندن سریع دقیق و با بیان مناسب اشاره دارد.
خوانندگان کلمات روان را به سرعت تشخیص می‌دهند؛ و به کلمات مهم در جملات بیشتر از کلماتی که مهم نیستند توجه می کنند؛ آنها نیز بر کلمات مهم طوری تاکید دارند که جمله معنی بدهد.
درک خواندن چیست:
درک خواندن به توانایی کودکان در خواندن متن برای معنی به خاطر آوردن اطلاعات از متن و استفاده از اطلاعات برای حل کردن مسائل یا در میان گذاشتن آن با دیگران اشاره دارد.
در ک خواندن فرآیند فعال است که در آن کودکان از آنچه می خوانند معنی سازند.بنابراین درک خواندن برای تعامل بین خواننده و متن بستگی دارد درک خواننده از متن به مهارت های خواندن اساسی روان خواندن و دانش قبلی او بستگی دارد.
کودکان مبتلا به مشکلات فصاحت و در خواندن اغلب سوابق آگاهی ضعیف موجهی دارند. بسیاری از این کودکان هرگز مهارتهای خواندن اساسی لازم را برای تلفظ کلمات جدید پرورش ندادند مشکلات فصاحت و بر که خواندن با نقایص پردازش شناختی خاصی نیز ارتباط دارند.
کودکان مبتلا به مشکلات خواندن  در روان خواندنی یا درک آن مشکل دارند؛ که در اثر مهارت ضعیف در خواندن کلمات ایجاد می‌شوند؛آنها از آموزش مبتنی بر دانش آوایی بهره‌مند می‌شوند.

اختلال در محاسبه:

این اختلال یادگیری مربوط به یادگیری مفاهیم ریاضی است؛ که باعث بروز مشکل در حل مسائل ساده آن، اتفاقات و حوادث متوالی است؛ نقایص درک عدد که تا کلاس اول ادامه می یابد؛ ناتوانی های ریاضی را پیش بینی می‌کند. درمان موثر برای ناتوانی های ریاضی عبارتند: از آموزش مستقیم خودآموزی و آموزش با میانجی یاری شده است.

اختلال در نوشتن:

یکی دیگر از اختلالات یادگیری مربوط به نوشتن می‌باشد و مشکلات نگارش، املا و دست‌خط بد را به دنبال دارد.

عواملي كه ممكن است بر گسترش اختلالات تأثير بگذارند :

ژنتیک:

برخی از اختلالات یادگیری مانند: خواندن و اختلالات ریاضی ارثی هستند؛ مشاوره کودک و نوجوان در این زمینه بهترین کمک را خواهد کرد.

شرایط پزشکی:

رشد ضعیف جنین در رحم (محدودیت رشد شدید داخل رحمی)، استعمال الکل یا دارو قبل از زایمان و کم وزنی، عوامل خطرناکی هستند، که ارتباط مستقیم با اختلالات یادگیری دارند. آسیب رسیدن و ضربه دیدن سر نیز ممکن است، در ایجاد اختلالات‌ یادگیری ‌نقش‌ داشته ‌باشند.

عوامل محیطی:

قرار گرفتن در معرض میزان زیادی سرب، احتمال ابتلا به اختلالات یادگیری را بالا می‌برد.

علائم اختلالات یادگیری:

شناسایی یک اختلال یادگیری می تواند دشوار باشد. فرزند شما اگر موارد زیر را دارا باشد ممکن است: که اختلال یادگیری داشته باشد؛ شما باید با یک کلینیک تماس بگیرید.

•  درک و فهمیدن راهنمایی‎‌ها و دستورالعمل‎‌ها، برایش سخت باشد.
•  حرف هایی که به او گفته اند را فراموش میکند .
•  برای انجام راه رفتن، ورزش کردن و مهارت هایی مانند: در دست گرفتن مداد؛ هماهنگی لازم در بدن را نداشته باشد.
•  نمی تواند برای کارهای خودش برنامه‌ریزی و زمان‌بندی داشته باشد.
•  علاقه ای به انجام تکالیف یا فعالیت‌هایی که شامل: خواندن، نوشتن یا حل مسائل ریاضی می‌شود؛ را نداشته باشد.
•  همیشه تکالیف خود را به تنهایی و بدون کمک دیگران نتواند انجام دهد.
•  مقاومت یا واکنش‌های بیش از حد عاطفی در مدرسه؛ در حین انجام فعالیت‌های تحصیلی مانند: درس خواندن.

 

مطالعات بیشتر در این زمینه:

5/5 - (7 امتیاز)