تست هوش در تهران
03
دسامبر

تست هوش در تهران

تست هوش در تهران و یا تست هوش در شرق تهران  ، مراکز سنجش هوش و استعداد در تهران یکی از مسائل مهمی است که پدر مادر در زمان رشد فرزند باید به آن توجه داشته باشند.

مرکز تست هوش کودکان، مراکز سنجش هوش و استعداد در تهران

اگر به دنبال مرکز تست هوش کودکان در تهران، شرق تهران یا شمال تهران هستید، ما میتوانیم به شما کمک کنیم تا بتوانید از بهترین خدمات بهره مند شوید، اما چرا باید به مرکز تست هوش کودکان و بزرگسالان مراجعه کرد؟! مراجعه به مرکز استعداد یابی چه تاثیری بر آینده فرزندمان خواهد داشت؟

هوش یکی از جذابترین و جالب توجه ترین فراینده های روانی است که جلوه های آن در موجودات مختلف به میزان متفاوت مشاهده می شود. واژه هوش کیفیت پدیده ای را بیان می کند که دارای حالت انتزاعی بوده و قابل رویت نیست. به علت دارا بودن چنین ویژگی ای تعریف هوش مشکل است و از این رو تعاریف متعددی از آن ارائه شده است که امروز در جعبه ابزار ذهنی به بررسی آن می پردازیم. ابتدا برای اینکه اهمیت انجام تست هوش را بدانیم لازم است تعریفی از خود هوش داشته باشیم. نظریه‌های هوش در طول تاریخ تغییر کرده‌اند و تعریف هوش در طول سالیان دراز، دستخوش تغییرات زیادی شده است.

اهمیت انجام تست هوش کودکان در تشخیص عقب ماندگی

در تست‌های هوشی که از کودکان گرفته می‌شود آنچه که از نظر بالینی بیشتر اهمیت دارد، بحث کم‌توانایی ذهنی یا عقب‌ماندگی ذهنی است که با تشخیص آن درمانگر بتواند به کودک کمک کند. اما صرفاً بر مبنای تست‌های هوشی که انجام می‌شود نمی‌توان به شخصی برچسب کم‌هوش یا باهوش زد. در علم روانشناسی برای تشخیص، تنها به یک یا تعداد کمی از علائم اکتفا نمی‌شود بلکه به مجموعه‌ای از علایم با در نظر گرفتن عملکرد توجه می‌شود. به‌طور مثال برای تشخیص عقب‌ماندگی ذهنی تنها به نتیجه و تفسیر تست‌های هوش اکتفا نمی‌کنند.

اگر کودکی نمره پایینی در تست‌های هوش به دست آورد؛ بدون در نظر گرفتن عملکرد او در زمینه‌های مختلف مانند مواظبت از خود، عملکرد تحصیلی، ارتباطات اجتماعی و… نمی‌توان تشخیص کم‌توانی ذهنی را برای او داد. به عبارتی، برای تعیین سطح کم‌توانی ذهنی هم ارزیابی بهره هوشی با کمک تست‌های هوشی ضروری است و هم ارزیابی سطح انطباق اجتماعی. کم‌توانی ذهنی حالتی است که کارکرد عمومی هوش فرد به میزان چشمگیری پایین‌تر از حد متوسط است؛ (ضریب هوشی<70) و در عین حال تخریب زیادی در رفتار انطباقی او مشاهده می‌شود؛ این اختلال در حین رشد و زیر ۱۸ سالگی تظاهر می‌کند.

تست هوش در چند حوزه می‌تواند انجام پذیرد:
  • شناخت حجم ها: توانایی اینکه فرد بتواند اشکال را با مهارت دست‌کاری کند و حجم آنها را درک کند.
  • انجام حل مسائل ریاضیات: توانایی حل مسائل و استفاده از منطق.
  • توانایی بیان: توانایی تکمیل جملات و به یاد داشتن کلمات، زمانی که لغات حذف شده‌اند.
  • حافظه قوی: توانایی به یاد سپردن اشکال و اجسامی که قبلا دیده و یا شنیده شده است.
  • سئوالات در هر کدام از این حوزه‌ها می‌تواند توانایی فرد را در یک رشته مشخص کند؛ اما برخی از روانشناسان معتقدند که این حوزه‌ها می‌تواند توانایی کلی هوش و حافظه راتعیین کند.

اهمیت نمره IQ در استعدادیابی

یکی از مسائلی که در استعدادیابی موثر است نمره هوش بهره کل و میزان IQ کودک است. توجه داشته باشید که نمره بهره هوشی یک نمره ثابت، غیر قابل تغییر و ذاتی نیست؛ بلکه عملکرد فرد را در یک موقعیت معین نشان میدهد که ممکن است، تحت تأثیر عوامل محیطی گوناگون قرار گیرد؛ همچنین بهره هوشی نشان دهنده دامنه معینی از توانایی های فرد است.

مرکز تست هوش بزرگسالان

به عبارت دیگر آزمون های هوشی فقط نمونه ای از کارایی هوشی فرد را تخمین میزنند و بنابراین ممکن است تواناییهای زیاد دیگر نیز وجود داشته باشند؛ که جزء هوش در نظر گرفته شوند؛ اما جدا از چشم انداز معمول آزمون های هوشی که از این جهت میتوان گفت بهره هوشی تخمین توانایی های فرد بر اساس کارهایی که در هر آزمون معینی گنجانیده شده است.

 

Rate this post